Dekker: geen onderzoek naar segregatie in het onderwijs

Amsterdam heeft het grootste aantal categorale scholen voor mavo, havo of vwo. Volgens onderzoek van de gemeente Amsterdam is het Amsterdamse voortgezet onderwijs gesegregeerd. Staatssecretaris Dekker ziet echter geen meerwaarde aan verder onderzoek naar segregatie in het onderwijs, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief geeft de bewindsman van OCW zijn schriftelijke reactie op vragen van de leden Vermue en Jadnanansing van de PvdA over onder andere segregatie en de rol van brede scholengemeenschappen. Dekker reageert hierop: "Scholen hebben de wettelijke opdracht actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen. Dat geldt voor iedere school: categoraal of een brede scholen gemeenschap. Als kinderen deel uitmaken van een brede scholengemeenschap, kan dat bijdragen aan burgerschap en integratie. Op een brede scholengemeenschap komen leerlingen immers eerder in aanraking met leerlingen die onderwijs op een ander opleidingsniveau volgen dan op een categorale school." Aan de andere kant "kunnen categorale scholen eveneens zeer waardevolle initiatieven ontwikkelen die bijdragen aan integratie en leren samenleven, bijvoorbeeld door uitwisseling met andere scholen of projecten met de buurt waarin de school staat." De Inspectie van het Onderwijs wees onlangs op de toegenomen verschillen tussen leerlingen van hoger en lager opgeleide ouders bij de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Dekker schrijft hierover dat hij het onacceptabel vindt als leerlingen vanwege hun afkomst minder kansen krijgen op school dan andere leerlingen. "Onderwijskansen moeten zijn gebaseerd op capaciteit, niet op kansen." Dekker geeft ook aan dat het de taak van de rijksoverheid is om te waarborgen dat het onderwijssysteem kansen biedt voor alle leerlingen, ongeacht hun afkomst. Hij ziet geen noodzaak tot verder onderzoek naar segregatie in het onderwijs. Wel heeft hij, samen met minister Bussemaker, de Onderwijsraad gevraagd "te onderzoeken hoe we ons onderwijs zo inrichten dat het gelijke kansen, maatwerk, op- en doorstroom bevordert."