Kerktoetreders ontmoeten elkaar in Schiedam


Kerktoetreders ontmoeten elkaar in Schiedam 28-5-2016


(Foto: P. van Mulken)

Kerktoetredersdag 2016 in het jaar van de barmhartigheid

"Toetreden tot de Kerk is ingaan op de barmhartigheid van God, gehoor geven aan de Heer die in barmhartigheid naar ons toekomt en die ons aanspreekt in het diepst van ons hart." Met deze woorden verwelkomde Mgr. Van den Hende op zaterdag 21 mei kerktoetreders en hun familie. In de basiliek van
de H. Liduina in Schiedam werd op deze dag de jaarlijkse ontmoetingsdag voor hen gehouden. In deze kerk is de heilige deur geopend gedurende het heilig jaar van de barmhartigheid.

De bisschop was hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Vicaris Henri Egging, rector van de basiliek, en pastoor Tjeerd Visser concelebreerden. Diaken Iwan Osseweijer was diaken van dienst. De kathedrale Laurentius en Elisabeth Cantorij verzorgde de gezangen.

Toetreden tot de Kerk
Voor de start van de viering vertelde een van de kerktoetreders in een getuigenis dat geloof vroeger thuis iets was waar je beter ver van kon blijven. Maar plotseling was er tijdens een reis naar Jeruzalem een geloofservaring. "Het heeft lang geduurd voor ik er aan toe was om God in mijn leven
toe te laten. Maar dat ik voor de Katholieke Kerk zou kiezen was vanzelfsprekend. De liturgie en de Maria verering hadden op mij als niet-gelovige altijd al een aantrekkingskracht. De ontvangst in de parochie heeft me verder overtuigd van de juistheid van mijn keuze. Toetreden tot de Kerk
brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Vertrouwen in God maakt dat je moeilijke situaties beter aan kunt."

Geloven in God
De bisschop ging de gelovigen daarna voor in de schuldbelijdenis en leidde de viering. Vanuit de lezingen (Jakobus 5, 13-20 en Marcus 10, 13-16) preekte de bisschop: "Het is een groot geschenk als je mag geloven. Voor veel mensen lijkt geloof onbereikbaar, en, zoals we hoorden in het
getuigenis zojuist, iets om ver vandaan te blijven. Geloof lijkt je vrijheid en je autonomie te beperken. Als je gelooft in God, zo wordt beweerd, durf je eigenlijk niet op eigen benen te staan. Of mensen zijn in hun leven zo teleurgesteld dat ze vertrouwen op God niet voor mogelijk houden. En
toch is het God zelf die ons steeds weer uitnodigt om te geloven. Ook als we teleurgesteld zijn en terwijl we op eigen benen willen staan en gehecht zijn aan onze vrijheid."

In gebed in gesprek met God
Mensen die toetreden tot de Katholieke Kerk worden daarop voorbereid in de parochie door gesprekken, gebed en studie. Mgr. Van den Hende: "Ook na uw doopsel en vormsel is het belangrijk, opdat uw geloof vitaal mag blijven, dat u blijft praten en lezen over geloof, en dat u in gebed in gesprek
blijft gaan met God in uw `binnenkamer' en in de gemeenschap van de Kerk. In de Jakobusbrief roept de schrijver de lezer op om te bidden als iemand te lijden heeft of ziek is. Dat bidden, het gesprek met God, is ontzettend belangrijk. Als we als mensen nooit met elkaar praten en wanneer we ons
hart niet openen, is er geen communicatie, geen relatie, laat staan vriendschap. Zo is het ook met God."

"Als we met de Heer verbonden willen zijn, moeten we ons hart voor Hem openen, zoals Hij dat voor ons gedaan heeft. Ons leven met Hem delen in gebed, zoals Hij zijn leven met ons heeft gedeeld. We mogen met Hem in gesprek zijn over alles wat ons bezig houdt: de vragen die we hebben,
teleurstellingen, misschien ook onze ergernissen of boosheid. Spreek met God in het gebed en doe dat niet alleen in je eentje, maar ook in de gemeenschap van de Kerk. In het gebed blijven we ademen in Gods Geest, kan ons geloof groeien en rijpen en ook worden bijgesteld."

Gebed en ontvankelijkheid
In de evangelielezing klonk dat Jezus zegt: "Wie het Koninkrijk Gods niet aanneemt als een kind, zal er zeker niet binnengaan." Bisschop Van den Hende: "Kinderen zijn in hun kwetsbaarheid heel open, heel ontvankelijk. Zouden wij ook de nederigheid op kunnen brengen om als kinderen ontvankelijk
te blijven voor God en ons hart te openen voor de Heer?"

"Zo zijn er twee uitdagingen voor ons als gelovigen belangrijk: Is er ruimte voor gebed in mijn leven? En maak ik me klein genoeg om open en ontvankelijk te zijn? Zo hebben we allemaal ons leven lang de school van Jezus te gaan. We mogen in het jaar van de barmhartigheid die opdracht opnieuw
aannemen. Want ook voor barmhartigheid moet je blijven bidden, zowel om barmhartigheid te kunnen ontvangen als om barmhartig te kunnen zijn."

Bezichtiging van de basiliek
Na de viering was er een moment van ontmoeting tijdens een gezamenlijke lunch die werd verzorgd door vrijwilligers van de basiliek. Tot slot was er een bezichtiging van de kerk onder leiding van een van de gastheren van de basiliek. De basiliek in Schiedam ontvangt dit jaar veel extra pelgrims
vanwege de heilige deur die in de kerk is geopend gedurende het heilig jaar van de barmhartigheid.

* Download de homilie van Mgr. Van den Hende

(Foto's: P. van Mulken)