CDA pleit voor verbod op `pay to fly'

03/06/2016CDA pleit voor verbod op `pay to fly'

Beginnende piloten moeten bij sommige vliegmaatschappijen tot wel 50.000 euro betalen om de eerste 200-500 vlieguren te kunnen maken om hun brevet te behouden. Zonder dat daar een baangarantie tegenover staat. Dat systeem heet pay to fly. Het CDA vindt dat een ongezonde situatie. Jaco Geurts, die CDA woordvoerder Martijn van Helvert verving bij een algemeen overleg over luchtvaart, pleitte daarom voor afschaffing van dit systeem. Geurts: "Het is toch niet normaal dat een piloot meer betaalt dan passagiers om te mogen vliegen?"

Convenant vliegen boven conflictgebieden

Het CDA wil ook graag weten wanneer het convenant over het vliegen boven conflictgebieden naar de Kamer komt. "We zijn nu bijna 2 jaar verder sinds de MH17. Het convenant is in de maak, maar we horen dat de gesprekken uiterst moeizaam verlopen. Ook hebben die gesprekken tot op heden niet geleid tot een gebalanceerde overeenkomst tussen de luchtvaartsector en de diverse overheidsinstellingen. Dit duurt toch wel erg lang. Waar zit de pijn? Wat is het probleem?"

Groei Schiphol

Als de passagiersgroei zo doorzet als in de laatste jaren, houdt Schiphol de optie open om na 2030 tussen de A4, A5 en A9 een nieuwe terminal te bouwen. Er lijkt ook de zesde start- en landingsbaan in beeld te komen. Dat verbaast het CDA zeer. Groei van Schiphol ligt altijd gevoelig vanwege de geluidshinder voor de omgeving. Schiphol mag tot 2020 doorgroeien naar 500 duizend vliegbewegingen (starts en landingen). Vorig jaar liep de teller op naar 451 duizend vliegbewegingen. Voor de periode na 2020 is groei mogelijk, maar alleen als de geluidshinder binnen de perken blijft.

Geurts: "Het wonderlijke van dit bericht is dat er een A-pier wordt voorbereid en dat Lelystad gereed wordt gemaakt. Het lijkt ons dat Schiphol hier de handen vol aan heeft. Wat het CDA betreft is het nog veel te vroeg om nu al over dergelijke plannen te spreken. Er liggen duidelijke afspraken in het kader van het Alders-Advies. Van een betrouwbare overheid mag verwacht worden dat we ons aan die afspraken houden. Dus eerst de A-pier en Lelystad en daarna kijken we verder."

Trefwoorden

* Pay-to-fly * vliegbrevet * Schiphol * piloten * convenant * Jaco Geurts