Van Leeuwenhoeklezing over mens en machine


Van Leeuwenhoeklezing over mens en machine /

06 juni 2016 - Help - mijn robot doet niet wat ik wil! En wat je daaraan kunt doen, daarover gaat de Van Leeuwenhoeklezing van TU-hoofddocent Werktuigbouwkunde / Biomechanical Engineering David Abbink op 12 juni.

VL-lezing robots

Machines worden slimmer - maar ook al worden ze nog zo slim, de mens blijft verantwoordelijk voor wat machines doen. "We zullen dan ook moeten samenwerken met robots, als die hun werk doen wat wij zelf niet kunnen doen, bijvoorbeeld onder water of in een radioactieve omgeving, of werk waar
saai of ingewikkeld rekenwerk bij nodig is. Dat kunnen robots veel beter dan wij." De automatische piloot of chauffeur, dat kunnen robots heel goed. "Tenminste, in 90 procent van de gevallen. Maar ook al kunnen ze verraderlijk veel, wij moeten ervoor zorgen dat het de resterende 10 procent ook
goed gaat. Ja, we kunnen vertrouwen op wat de techniek vermag - maar niet te veel. We zullen moeten samenwerken en antwoorden vinden op de vraag hoe mens en machine het beste kunnen interacteren."

Max (1)

En dan zou een intuitieve manier van samenwerking wel eens uitkomst kunnen bieden. "Het gaat erom dat we elkaar begrijpen. Onbegrip tussen mens en machine kan leiden tot gevaarlijke situaties. De standaard aanpak is om de verantwoordelijkheid helemaal over te nemen van de mens, totdat de robot
zelf denkt dat die het niet meer kan, en dan via gebliep de mens waarschuwt. Een samenwerking gebaseerd op de biomechanica kan ons een stap verder brengen. Als bestuurder en autopiloot via krachten op het stuurwiel en gaspedaal samen de juiste stuursignalen leveren, stelt ons dat in de
gelegenheid om van elkaar te leren - de mens van de machine, de machine van de mens. Vergelijk het met hoe paard en ruiter een symbiose met elkaar aangaan: die communiceren met krachten via de teugels, waardoor ze van elkaar voelen of ze het eens zijn of niet, en kunnen zo duidelijk maken wat
ze willen. Zo kunnen ze op elkaars signalen inspelen, en bovendien leren ze van elkaar terwijl ze bezig zijn, en hun `rijstijl' op elkaar afstemmen - een Max Verstappen geeft andere signalen en instructies dan je opa of oma. Het gaat erom dat de machine deze, misschien wel totaal verschillende
signalen begrijpt."

Max (2)

Abbink heeft nu een zogeheten VIDI-beurs gekregen om te onderzoeken hoe deze intuitieve manier van samenwerken toegepast kan worden - onder meer Nissan volgt dit onderzoek met bijzondere belangstelling. Het hoeft daarbij helemaal niet te gaan om machines/robots die in dezelfde ruimte verkeren
als de mens/bestuurder. "Ik verwacht in de toekomst veel van op afstand bestuurbare zorgrobots bijvoorbeeld. De samenleving vergrijst, we komen straks handen te kort in de zorg. Dan kunnen op afstand bestuurbare zorgrobots soelaas bieden." Zo racen we naar misschien wel een heel nieuwe vorm
van mantelzorgen - een symbiose tussen kleinkinderen, robots en mantelzorg. En kan ook een Max Verstappen vanuit ver weg mantelzorg verlenen aan opa of oma.





Zondag 12 juni, 11.00 uur in het Science Centre aan de Mijnbouwstraat 120: Van Leeuwenhoeklezing 'Help, mijn robot doet niet wat ik wil - over symbiose tussen mens en slimme machine', door David Abbink. Hij zal tijdens de lezing ook met filmpjes de (noodzaak van) samenwerking tussen mens en
robot laten zien. Gratis entree.