Vmbo-docent bereikt zelden hoogste salarisschaal

Vooral docenten die lesgeven op de havo en het vwo komen terecht in de hoogste salarisschaal LD. Vmbo-docenten blijven achter. Om dat op te lossen moeten scholen in de functieomschrijving meer naar vaardigheden kijken dan naar opleiding.

Dat blijkt uit het rapport: Op zoek naar LD-functies in het vmbo dat is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. De onderzoekers deden een data-analyse en hielden interviews met schoolleiders, directieleden en mr-vertegenwoordigers. De AOb, het ministerie van Onderwijs en de werkgeversorganisatie VO-raad gaven de opdracht.

In 2014 zat slechts 4,4 procent van de vmbo-docenten in de hoogste LD-schaal. Bij havo-docenten lag dat percentage met 49,7 veel hoger, net als bij vwo-docenten met 58,7. De onderzoekers schrijven wel dat het aandeel docenten met een LC-functie in het vmbo sterk is toegenomen van 20,5 procent in 2008 naar 34,8 procent in 2014.

Horde

De functieomschrijving is een grote horde voor vmbo-docenten. `De functievereisten sluiten vaak niet aan bij de eigenschappen van vmbo-docenten', aldus de onderzoekers. Zo is een veelvoorkomende eis een eerstegraads lerarenopleiding. Als je die opleiding hebt, maak je 12 keer zoveel kans op een LD-functie. Vmbo-docenten voldoen daar vaak niet aan. Het entreerecht, waardoor vo-docenten die structureel in de bovenbouw van de havo en het vwo lesgeven doorstromen naar een LD-salarisschaal helpt ook niet mee. Daardoor blijft er minder geld en ruimte over voor vmbo-docenten.

Regionale verschillen zijn van belang. In de Randstad hebben vmbo-docenten 1,5 keer meer kans op een LD-functie dan elders. Ook leerkrachten die een groot aantal uren in dienst zijn of werken op een brede scholengemeenschap hebben meer kans om in de hoogste schaal te komen.

Vaardigheden en bekwaamheid

Om vmbo-docenten toch naar een hogere salarisschaal te brengen, moet er in de functieomschrijvingen worden gelet op vaardigheden en bekwaamheid dan op opleiding. `Scholen moeten tijd en energie steken in een eigen transparante procedure om vmbo-docenten te laten doorstromen, vooral wanneer de functievereisten zijn gebaseerd op `zachte' vaardigheden zoals bekwaamheid in plaats van `harde' bevoegdheden.' Scholen moeten ook concrete doelen opstellen voor vmbo-docenten en potentiele kandidaten wijzen op alle mogelijkheden.

Lees het hele rapport: Op zoek naar LD-functies in het vmbo met alle aanbevelingen via deze link.

Zie het origineel.