Albert Heijn stopt gekiloknal met varkenshaas


Albert Heijn stopt gekiloknal met varkenshaas

9 jun 2016

Nadat Wakker Dier Albert Heijn betrapte op misleiding

Albert Heijn stopt met stunten met varkenshaas totdat alle varkenshaas van een Beter Leven ster voorzien kan worden. Dit beloofde Albert Heijn gisteren per mail aan Wakker Dier. Wakker Dier betrapte de grootgrutter afgelopen maandag op een leugen in de Allerhande over varkensvlees. In het
juni-nummer beweerde Albert Heijn dat "al ons varkensvlees is voorzien van minimaal 1 Beter Leven ster" terwijl tegelijkertijd in de bonusfolder varkenshaas zonder ster werd aangeprezen. Dit is Wakker Dier al langer een doorn in het oog; supermarkten doen mooie beloftes over varkensvlees, maar
laten deze `idealen' los wanneer er niet genoeg stervlees op voorraad is om te stunten. De belofte van Albert Heijn is het eerste succes in de campagne tegen de kiloknaller.

De beloftes van supermarkten

Supermarkten sloten samen het convenant `Varken van Morgen' - dat betekent dat in 2015 al het verse varkensvlees aan iets hogere welzijnseisen voldoet. Deze eisen komen veelal overeen met de normen van 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Dit betekent dat onder andere dat de varkens 1
in plaats van 0,8 m2 ruimte per dier hebben in de stal, ze maximaal 8 uur op transport mogen, de mannetjes varkens (beren) niet gecastreerd worden en er wat afleiding in het hok is. De varkens komen nooit buiten. Het gaat dus om een kleine stap vooruit.

Extra leed bij aanbiedingen

Hoewel in het vers vleesschap veel varkensvlees al is voorzien van een Beter Leven ster, laten de supermarkten deze belofte bij aanbiedingen regelmatig varen. Door aanbiedingen schiet de verkoop omhoog en kan de supermarkt vaak niet genoeg stervlees krijgen. In plaats van de aanbieding
achterwege te laten, gooien veel supermarkten dan hun principes overboord en leggen toch weer vlees van industrievarkens in het schap. Zo wordt de klant keer op keer verleid om dierenleed te kopen.

Pinokkio

Wakker Dier vroeg Albert Heijn afgelopen maandag via twitter hoe de uitspraak in de Allerhande te rijmen valt met de sterloze varkenshaas in de bonusfolder. Albert Heijn probeerde zich er in eerste instantie met een grapje van af te maken. Omdat de Allerhande met een oplage van 2 miljoen
mogelijk evenveel consumenten op het verkeerde been heeft gezet, stond Wakker Dier in de startblokken om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Toen kwam de mail van Albert Heijn binnen met de belofte om niet langer de keurmerkloze varkenshaasjes te promoten. Wakker Dier is
blij met de belofte, maar hoopt nog wel op een rectificatie in de Allerhande. Want behalve de varkenshaas, zijn ook nog lang niet alle vleeswaren voorzien van een ster, en verkoopt Albert Heijn nog andere producten met industrievlees, zoals de Bierbommetjes van Unox.

Stop de Kiloknaller

Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat supermarkten de folders gaan gebruiken om diervriendelijker vlees en vleesvervangers aan te prijzen, in plaats van altijd maar weer dierenleed. Zo kunnen de supermarkten
de consument meenemen in de verduurzaming.


<<