Redesign Rijksstudio: klaar voor het mobiele tijdperk

14 juni 2016 - 10:06

Rijksstudio is vernieuwd. Onze website is nog eenvoudiger en nog visueler geworden. Daarnaast zijn ook de vervaardigersdata beter gepresenteerd en doorzoekbaar gemaakt.

Mobile first

Mobile is booming, er zijn miljarden smartphonegebruikers. Voor veel mensen is de smartphone de eerste computer. En smartphonegebruik is altijd en overal. De Rijksstudio mobile first aanpak laat iedereen optimaal genieten van de kunstwerken, overal en altijd, op ieder apparaat. Door het vernieuwde vier kolommen grid worden de kunstwerken op ieder beeldscherm in hun volle glorie uitgelicht.

Iedereen museumdirecteur!

rijksstudio Met Rijksstudio duik je in de collectie van het Rijksmuseum. Er zijn nu twee ingangen: Ontdek Rijksstudio en Zoeken. Het onderscheid tussen Collectie en Rijksstudio is vervallen. Met Ontdek Rijksstudio vind je in een inspirerende, visuele tijdslijn de topstukken, maar ook de minder beroemde kunstwerken. Hier worden persoonlijke verzamelingen van gebruikers gepresenteerd, samen met verhalen van het Rijksmuseum, in hetzelfde visuele template. Door gebruikersverzamelingen op dezelfde manier en zelfs letterlijk naast Rijksmuseum content te publiceren, laten wij zien dat wij online werkelijk OPEN zijn. Iedereen is op internet fotograaf (Instagram), zakenman (ebay) of hotelmanager (Airbnb). En nu kan iedereen ook museumdirecteur zijn. Het Rijksmuseum was al van iedereen, maar voortaan bewijzen we dat iedere dag op onze website. Het vernieuwde Zoeken ontsluit de collectie en hierin kun je ook afzonderlijk zoeken in verzamelingen.

Drieenhalf jaar Rijksstudio

Met ruim 260.000 deelnemers, meer dan 1.500.000 gratis downloads en 200.000 verzamelingen blijft Rijksstudio groeien. Sinds 2014 organiseert het Rijksmuseum de spraakmakende designwedstrijd Rijksstudio Award. Bij de tweede editie in 2015 waren er maar liefst 892 inzendingen van hoog niveau. In september 2016 start de derde, internationale editie van de Rijksstudio Award.