Broodverkoop steeds vaker via online schap


31 mei 2016

Bij online winkelen denken velen in eerste instantie niet aan brood. Toch is vers brood een van de snelst groeiende categorieen in de online supermarkt. De opkomst van online broodverkopen heeft ingrijpende gevolgen voor zowel de supermarkten, de industriele bakkerijen als de consument.
Industriele bakkers zullen hierop moeten inspelen om hun marktaandeel te behouden.

"Voor alle industriele bakkers, van klein tot groot, geldt dat ze vroeg of laat met online verkoop aan de slag moeten. De bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment, naar hun marketing en de logistiek rondom hun product", licht Cyrille Filott, global
strategist Consumer Foods bij de Rabobank toe. "Met het oog op het delen van kennis en ervaringen met betrekking tot de wensen van de consument ligt een nauwere samenwerking met supermarkten voor de hand."

Vindbaar en onderscheidend
Hoewel online broodverkopen nog geen gemeengoed zijn, leert de prille praktijk wel dat vindbaarheid van producten en het juiste productassortiment belangrijke sleutels zijn tot succes. Bakkerijen zullen er werk van moeten maken om hun broodproducten herkenbaar en onderscheidend op het virtuele
schap van de online supermarkt te krijgen. Daarbij is een meer dynamische marketing onontbeerlijk op de aandacht van de online consument te trekken.
Het online kanaal biedt ook mogelijkheden voor nieuwe producten en concepten zoals bijvoorbeeld diepvries brood of juist `bake-to-order' versgebakken brood. Momenteel worden er in Nederland online ongeveer 275 verschillende broodproducten aangeboden. Dat aantal zal snel gaan groeien.

Verschil in broodcultuur
De opkomst van online broodverkopen brengt interessante verschillen in cultuur aan het licht. In het Verenigd Koninkrijk heb je in de online supermarkt al snel een keuze uit zo'n 850 verschillende broodproducten. In Frankrijk, een van de koplopers als het gaat om online boodschappen doen,
reikt het broodassortiment veelal niet verder dan 150 artikelen. De Franse consument koopt zijn brood vooralsnog liever bij de ambachtelijke bakker.

Ondanks dat het consumentengedrag verschilt per land, is de trend onmiskenbaar dat online winkelen snel terrein wint. De Rabobank verwacht dat in 2030 de Westeuropese consument 20-25% van zijn kruidenierswaren online koopt.