GroenLinks Utrecht stelt vragen over ombudsfunctie

GroenLinks Utrecht stelt vragen over ombudsfunctie

15 juni 2016Fractie

Past een centrale ombudsman bij decentrale werkelijkheid? Die vraagt stelt GroenLinks-raadslid Marlene de Regt tijdens de commissiebehandeling van de Voorjaarsnota.

[IMG]

'Sinds Utrecht een aantal jaren geleden de taken van de lokale ombudsman in handen zijn van de Nationale Ombudsman, zijn de taken en verantwoordelijkheden tussen rijk en gemeente aanzienlijk verschoven, met name op het sociale domein. Is een centrale ombudsman nu nog wel passend?' Aldus De Regt.

Nationale Ombudsman

Vanaf 1 januari 2012 heeft Utrecht geen gemeentelijke ombudsman meer. Net als veel andere gemeente besloot Utrecht om aan te sluiten bij de nationale ombudsman. Burgers kunnen vanaf die datum hun klachten over de gemeente dus niet meer kwijt bij een Utrechtse ombudsman. 'GroenLinks merkt dat het voor veel Utrechters de drempel om naar de Nationale Ombudsman te gaan te groot is. GroenLinks wil daarom een discussie aan gaan of we niet weer terug moeten naar een gemeentelijke ombudsfunctie.'

Decentralisaties

'Omdat de gemeente de afgelopen jaren meer taken heeft gekregen, zoals de zorg voor jeugd en langdurig zieken, is het extra belangrijk dat inwoners van Utrecht met hun klachten bij een onafhankelijk persoon terecht kunnen,' zegt De Regt. 'Vergeet niet het belang van een ombudsman. Het is niet enkel iemand die klagende burgers aan hoort. Hij of zij heeft een signalerende functie. Als burgers niet langer met hun klachten en verzoeken naar de ombudsman gaan, kan de gemeente de klachten niet goed signaleren, en er dus ook niet van leren.

Gemeentelijke ombudsfunctie

De Regt: 'We vragen het college de discussie hierover te starten met de raad, de stad, en binnen haar eigen organisatie. En misschien is de uitkomst wel dat de gemeentelijke ombudsman terugkeert. Als blijkt dat dat nodig is, zal GroenLinks de eerste zijn om met dat voorstel te komen.'