Negatieve emoties blokkeren denken en handelen patienten

donderdag 16 juni 2016 06:00 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Zilveren Kruis

Emoties hebben bij 1 op de 4 patienten invloed op behandelkeuze

LEIDEN, 16 juni 2016 - Patienten gaan bij zorgtrajecten vaak door een emotionele achtbaan. Emoties als spanning, angst en onzekerheid beinvloeden hen, zowel in denken als handelen. Sommige patienten slaan dicht en raken in verwarring nadat zij hun diagnose gehoord hebben. Dit maakt het voor de patient moeilijker om samen met de dokter de juiste vervolgstappen te kiezen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Zilveren Kruis.

Negatieve emoties komen vooral naar voren als patienten niet precies weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld wanneer de huisarts hen doorverwijst naar een medisch specialist voor nader onderzoek. Begrijpelijk, want je wilt weten wat er aan de hand is en wil duidelijkheid over je gezondheid. Je zou verwachten dat onzekerheid over wat er met je aan de hand is leidt tot meer behoefte aan informatie. Bijvoorbeeld via internet, familie of brochures. Opvallend genoeg gaat deze groep patienten niet meer op zoek naar extra informatie dan mensen die geen negatieve emoties ervaren, zo blijkt uit het onderzoek. Ook kiezen mensen met negatieve emoties er niet vaker voor iemand mee te nemen naar een gesprek met de specialist. Terwijl ze een extra geheugensteuntje tijdens het gesprek en de emotionele opvang vaak goed kunnen gebruiken.

De negatieve emoties worden minder tijdens het eerste gesprek bij de specialist maar zijn desondanks nog bij een grote groep aanwezig (42%). Bij sommige mensen zorgen negatieve emoties ervoor dat men geen vragen durft te stellen tijdens het gesprek. De boodschap van de specialist kan bij deze groep mensen niet goed verwerkt worden (25%) en zorgt soms zelfs voor verwarring (35%) bij de patient. Dit staat het maken van goede keuzes voor te nemen vervolgstappen regelmatig in de weg. 27% erkent dan ook dat emoties invloed hebben gehad op de behandelkeuze.

Een goede voorbereiding geeft meer zekerheid en helpt patienten om ook met heftige emoties toch de juiste keuzes te maken. Zilveren Kruis introduceert een online platform: 'Beter naar de dokter'. Hier staan tools zoals een slimme vragenlijst die in samenwerking met zorgprofessionals is ontwikkeld. Met het platform stimuleert de zorgverzekeraar Nederlanders beter voorbereid hun zorgtraject te doorlopen.

EXPERTS AAN HET WOORD

"Patienten zijn zo intelligent als de emoties hen toestaan. Emoties spelen een grotere rol dan men denkt, omdat patienten zich niet altijd bewust zijn van de invloed hiervan op hun denken en handelen" - prof. dr. H.B.M. (Harry) van de Wiel, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

"Patienten die voor iets ingrijpends naar de specialist moeten, komen vaak in een emotionele achtbaan terecht. Ze krijgen tijdens het gesprek met de dokter een heleboel informatie. Maar die kunnen ze vanwege de spanning lang niet altijd verwerken. Wij raden patienten aan van te voren goed na te denken wat ze willen weten. En neem bijvoorbeeld iemand mee, die je vertrouwt. Dianda Veldman, directeur patientenfederatie NPCF.

"Als longarts heb ik jarenlang ervaren wat voor impact emoties hebben op een doktersbezoek. Patienten moeten dit niet onderschatten. Een goede voorbereiding op het doktersbezoek draagt bij aan de kwaliteit van het gesprek en zorgt ervoor dat arts en patient samen betere keuzes kunnen maken." - Mariska Koster, senior medisch adviseur bij Zilveren Kruis.

**EINDE PERSBERICHT**

Over Zilveren Kruis

Zilveren Kruis heeft 3,5 miljoen verzekerden en is onderdeel van Achmea. We hebben vestigingen in Leiden, Leusden en Zwolle. Met zo'n 2860 medewerkers staan we onze klanten bij met raad en daad. Of het nu gaat om het regelen van zorg, het betalen van zorg of het streven naar vitaliteit. Wij helpen mensen hun weg te vinden in de zorgwereld en het maken van de juiste persoonlijke keuzes in de zorg. Bijvoorbeeld met hulp van onze zorgcoaches. Of met een persoonlijke online pagina op Mijn Zilveren Kruis waar je kunt zien waar je financieel aan toe bent. Vanuit ons streven naar vitaliteit zijn we Partner in Sport van NOC*NSF. Samen zetten we ons in om de jeugd in beweging te krijgen.

Over het onderzoek

Het onderzoek gaat over de rol van emotie bij een bezoek aan de medisch specialist en is uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van Zilveren Kruis. 1274 respondenten hebben meegedaan aan het onderzoek. De tien belangrijkste resultaten op een rij:

1. Bij mensen die negatieve emoties ervaren geeft 1 op de 4 aan dat de emoties invloed hebben gehad op hun behandelkeuze

2. Negatieve emoties hebben in de periode voor de afspraak met een medisch specialist de overhand (58%)

3. Na het gesprek hebben positieve emoties de overhand (63%)

4. Patienten die zijn doorverwezen door hun huisarts voor vervolgonderzoek ervaren vaker negatieve emoties voor hun gesprek met een specialist

5. Maar, deze negatieve emoties gaan niet samen met meer of andere informatiewinning en het meenemen van iemand naar het gesprek

6. 35% van de mensen met negatieve emoties voelden zich verward na de diagnose

7. Van de mensen die verdriet ervaarden tijdens het zorgtraject, geeft 30% aan dat zij graag meer hulp hadden gehad bij het kiezen van de juiste vervolgstappen

8. Bijna de helft van de patienten (gemiddeld 47%) zoekt voorafgaand aan bezoek huisarts geen informatie over de klacht

9. Twee derde schatte gezondheidssituatie niet ernstig in na doorverwijzing huisarts

10. Google is veruit de meest gebruikte raadgever voor patienten die informatie zoeken over hun klacht (35% voor het bezoek aan de huisarts, 33% erna)

*

*

*

*