CvTE pleit voor twee examenperiodes | www.avs.nl

Eindexamenleerlingen die op twee momenten in het jaar, bijvoorbeeld juni en november, examens kunnen maken. Daarvoor pleit voorzitter Pieter Hendrikse van het College voor toetsen en examens (CvTE) in Trouw. Middelbare scholen, leerlingen en docenten steunen het plan.

Ook de leerlingen van het Landelijk aktie komitee scholieren (LAKS) zijn blij met dit voorstel. "Absoluut een goede stap. Iedereen is het erover eens dat het onderwijs meer maatwerk moet beiden", zegt voorzitter Andrej Josic in het interview in Trouw. Het idee is dat leerlingen zelf kunnen kiezen welke examens ze wanneer doen. Flexibelere eindexamens dus. Voordeel hiervan is dat leerlingen de resterende tijd kunnen besteden aan bijvoorbeeld extra vakken of aan voorbereiding op het hoger onderwijs. Ook is het handig voor leerlingen die last hebben van faalangst en die moeite hebben met bepaalde vakken.

Eerdere experimenten

Dit plan is zeker niet nieuw. Al in 2004 kondigde de toenmalige minister van OCW, Maria van der Hoeven, aan dat ze wilde experimenteren met een extra examenmoment. Het project is indertijd gestart in het schooljaar 2006-2007 bij 12 pilotscholen. Na drie schooljaren was de conclusie dat een extra afnamemoment in januari als een meerwaarde werd ervaren. Na inventarisatie van de gevolgen concludeerde de toenmalige staatssecretaris van OCW, Marja van Bijsterveldt, in een brief aan de Kamer (op 2 november 2009) dat er teveel knelpunten waren met name op organisatorisch gebied om de pilot voort te zetten. Om het landelijk uit te rollen zou het teveel gevolgen hebben op gebied van aantal examinatoren die beschikbaar moeten zijn, geheimhouding, extra examens die gemaakt moeten worden, extra werkdruk dat dit weer oplevert en de extra investering die nodig zou zijn et cetera.

Flexibilisering en maatwerk

Er zijn meer plannen om de eindexamens flexibeler te maken. Onlangs gaf staatssecretaris Dekker in een debat in de Tweede Kamer aan dat hij wil nadenken over het D66-voorstel om leerlingen die zakken voor hun examen alleen die vakken over te laten doen waar ze een onvoldoende voor haalden. Dit plan sluit aan bij de bestaande ontwikkelingen in het onderwijs rond flexibilisering en maatwerk. Ook voerde Dekker dit jaar de mogelijkheid in om cum laude de middelbare school af te ronden.

Gisteren hoorden de eindexamenkandidaten of ze wel of niet geslaagd zijn.