Nieuwe regelingen Toegestane vermijdbare uitingen en Sponsoring


Het Commissariaat heeft op 17 mei jl. nieuwe regelingen Toegestane vermijdbare uitingen en Sponsoring voor de publieke media-instellingen vastgesteld. Deze regelingen zijn op 21 juni 2016 gepubliceerd in de Staatscourant en staan ook op onze website. De regelingen treden beide in werking op 1
augustus 2016.

In de regeling Toegestane vermijdbare uitingen 2016 heeft het Commissariaat bepaald dat vermijdbare uitingen in bepaalde categorieen zijn toegestaan. Zo is de vertoning of vermelding van een naam of het merk van een loterij in een programma op grond van deze regeling toegestaan. Dat kan echter
alleen als er een duidelijk verband is met een trekking, de bekendmaking van de uitslag van een trekking, of met de bekendheid die aan de door de loterij gesponsorde goede doelen wordt gegeven.

In de regeling Sponsoring publieke media-instellingen 2016 heeft het Commissariaat bepaald hoe media-instellingen kunnen voldoen aan de plicht om kijkers te informeren als sprake is van sponsoring. Die plicht geldt ook als een programma tot stand is gekomen via bijvoorbeeld heel veel kleine
bijdragen verzameld door middel van crowdfunding.

De regelingen zijn te vinden op http://www.cvdm.nl/regelgeving/beleidsregels-cvdm/beleid-ten-aanzien-van-alle-publieke-media-instellingen/



Regeling toegestane vermijdbare uitingen 2016

Regeling sponsoring publieke media-instellingen 2016