Stimuleren Zuid-Hollandse bestemmingen binnen HollandCity


Gedeputeerde Rik Janssen was op 20 juni 2016 aanwezig bij de partnerbijeenkomst, die was georganiseerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). De bijeenkomst stond in het teken van het bekrachtigen van de samenwerking voor HollandCity: een nationale strategie voor
duurzame groei van het toerisme, geinitieerd door het NBTC.

Vorig jaar heeft minister Kamp tijdens een bijeenkomst op het Hubertus-slot alle provincies verzocht om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de HollandCity-strategie.

Groeiende toeristenmarkt

De HollandCity-strategie heeft als doel om ons marktaandeel in de groeiende toeristenmarkt vast te houden. De verwachting is dat we in 2020 16 miljoen buitenlandse bezoekers ontvangen. Om te profiteren van de groeiende toerismemarkt is het van belang dat we gezamenlijk krachtig inzetten op
marketing en promotie van de bestemming Nederland. Nederland wordt daarbij gepositioneerd als HollandCity.

Vanuit internationaal perspectief is ons land vergelijkbaar met een metropool met verschillende districten, op korte afstand van elkaar. Met de Holland-City strategie wordt richting gegeven aan de groei op basis van regionale spreiding, spreiding in tijd en hogere bestedingen. Onderdeel van de
strategie is de ontwikkeling van internationaal aantrekkelijke verhaallijnen waardoor bekend en minder bekend aanbod aan elkaar worden gekoppeld.

Kansen Zuid-Holland

Gezien het economische belang van de toeristische-recreatieve sector en de kansen die er liggen, is het belangrijk dat we naast inzet op `beleefbaarheid' en bereikbaarheid' ook bijdragen aan de `bekendheid' van ons Zuid-Hollandse toeristisch-recreatieve aanbod. Het HollandCity-concept biedt
mogelijkheden om meer economische spin-off te behalen uit dit gevarieerde aanbod dat we hebben. In Zuid-Holland lopen dan ook meerdere verhaalllijnen zoals Holland Waterland, Gouden Eeuw en Bloemenlijn. Dat maakt het belangrijk om te focussen. De verhaallijnen richten zich op internationale
marketing en promotie; de verschillende regio's moeten zorgen voor de `vulling' van het concept. Het aanbod moet geschikt zijn en voldoende potentie hebben voor de internationale markt. Van belang is om in eerste instantie de grote trekkers in de etalage te zetten (in Zuid-Holland: Keukenhof,
Kinderdijk en de steden), en van daaruit de toerist te verleiden andere parels te bezoeken.

Koppeling toerisme en cultuurhistorie

Op provinciaal niveau hebben we de afgelopen jaren ingezet op de ontwikkeling van 7 erfgoedlijnen, een geografisch structuur waaraan monumenten liggen die hetzelfde verhaal met elkaar delen. De verhaallijnen HollandCity bevinden zich op een ander schaalniveau. Onze inzet is erop gericht om de
lijnen elkaar te laten versterken. Bijvoorbeeld door de erfgoedlijn Trekvaarten te koppelen aan de Gouden Eeuwlijn, waardoor de steden op een aantrekkelijke manier met elkaar verbonden kunnen worden. De strategie vraagt om cooerdinatie en een goede samenwerking. We willen dit traject samen met
onze regionale partners verder invulling geven. HollandCity zullen wij ondersteunen door deelname aan enkele verhaallijnen, het benaderen en bijeenbrengen van relevante partijen en door de benodigde productontwikkeling te koppelen aan de verschillende uitvoeringstafels.