De ogen en handen onder het wateroppervlak

De ogen en handen onder het wateroppervlak

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 21 juni 2016- Laatste update: 21 juni 2016 14:35 uur

Een deel van het werk aan de Meppelerdiepsluis gebeurt onder water door een special team van professionele duikers. Alle werkzaamheden die de bouwbedrijven boven water uitvoeren, pakken de duikers onder water op. Van inspectie- tot sloopwerk en van montage- tot opruimactiviteiten.

'Onder water werkt alles net even iets anders dan boven water', zegt Lucien Schuite van Duikbedrijf Schuite. De werkvloer van hem en zijn team bevindt zich onder het wateroppervlak. Zij zijn zowel de `oren en ogen' als de `handen' onder water. Na twintig jaar ervaring weten zij waarop je bij bouwen onder water allemaal moet letten: 'Het is moeilijker te zien waarmee je bezig bent. Niet alle machines kunnen zomaar worden gebruikt, en materialen zoals beton reageren anders in water dan in de openlucht.'

Sloopwerkzaamheden

Eerder dit jaar hielpen ze met het slopen van de oude sluis. Dat betrof bijvoorbeeld het losbranden van stukken betonijzer en het verwijderen van damwandplanken die de wand van de oude sluis vormden. Ook hebben ze de nieuwe damwand dicht gekit, zodat nu daarachter veilig en droog kan worden gewerkt.

'Wat we onder water aantreffen, is altijd weer een verrassing`, vertelt Schuite. Op basis van bestaande bouwtekeningen maakt hij samen met de aannemer een plan van aanpak. 'In de praktijk blijkt vaak dat er in de loop van de tijd toch al een en ander is verbouwd, zonder dat dat op de originele schetsen is aangepast. Onze creativiteit wordt daarmee geregeld op de proef gesteld.'

Betonnen drempels

Ook tijdens de laatste stremming, van 13 tot 19 juni, droegen Schuite en team hun steentje bij aan het plaatsen van de rails waarover de nieuwe sluisdeur heen en weer gaat rollen. Met een `bok', een hijsinstallatie op een drijvend ponton, werden de rails boven de twee betonnen drempels op de bodem van de sluis gebracht. Schuite: 'Wij begeleidden het plaatsen van de rails onder water. Past het allemaal? Geen last van obstakels? Het bleek bijvoorbeeld nodig om nog wat uitstekende stukken betonijzer weg te branden, zodat het betonblok met de rails zonder problemen kon afzakken.'

Voor Schuite en collega's waren dit wederom avontuurlijke dagen. Schuite: 'Elke dag is anders. De ene dag werken we op de bodem van een sluis, de andere liggen we onder een schip of bergen we een autowrak. Steeds op nieuwe plekken, maar altijd aan de waterkant. Die afwisseling en veelzijdigheid maakt ons werk zo mooi!'

Meer informatie

Meer informatie over het project is te vinden op de projectpagina Meppelerdiepsluis: ombouw keersluis tot schutsluis.

Meer nieuws

* Meer nieuws over het project Meppelerdiepsluis: ombouw keersluis tot schutsluis