Onderzoek toont aan: prestatiecontract is favoriet
22 juni 2016
Afgelopen week stak Heijmans de thermometer in de beheer en onderhoudswereld. 36 respondenten van naam en faam (universiteiten, corporaties, gemeenten, nationale politie en bedrijfsleven) beantwoordden via een online enquete 22 vragen. Op welke wijze is het beheer en onderhoud georganiseerd en
hoe beoordeelt u de geleverde prestaties? Kortom: hoe effectief is uw beheer en onderhoud? Tijd om de belangrijkste resultaten te delen.
Heijmans-BO-onderzoek-clustering.png
Het koppelen van bouw en techniek is met afstand de meest voorkomende manier om beheer en onderhoud te clusteren. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft overigens aan dat ze alle diensten uitbesteden. Gemiddeld wordt 81% van de dienstverlening uitbesteed. Het binnenshuis houden van
specialistische werkzaamheden en kennis is de belangrijkste reden om zaken niet uit te besteden.
Heijmans-BO-onderzoek-contractvorm.png
Het prestatiecontract is de favoriete contractvorm (59%). Kostenbeheersing in combinatie met duidelijk omschreven beoogde resultaten worden als belangrijkste reden gegeven voor deze 1^e plaats. Een prestatiecontract wordt door een gemeente ook gezien als opstap naar een maincontract: "Eerst de
basis op orde brengen en daarna pas eventueel vergaande integrale contracten sluiten." Toch heeft zo'n integraal beheercontract nog slechts bij weinigen (9%) de voorkeur.
Een universitair ziekenhuis over haar voorkeur voor een inspanningsgericht contract: "Veel werkzaamheden vergen dusdanig intensieve kennis van de materie en het terrein dat andere vormen de kwaliteit in gevaar brengen." Flexibiliteit is voor 9% de voornaamste reden om te kiezen voor een
raamovereenkomst.
Heijmans-BO-onderzoek-contractlengte.png
Een contractlengte van rond de vijf jaar heeft de voorkeur. Een woningcorporatie uit het midden van het land kiest voor maximaal 5 jaar: "We willen flexibel blijven, maar tegelijk moet de contractlengte wel voor beide partijen interessant zijn." Een universiteit kiest voor maximaal 10 jaar:
"Een korte looptijd geeft vaak onrust binnen de opdrachtnemer en je merkt dat de technici zich beter in kunnen leven bij een contract met een langere looptijd." Een hogeschool vult aan: "De uitvoerende partij heeft sowieso `inslingertijd' nodig. Moet de organisatie leren kennen om zo een
betrouwbare partner te worden."
Heijmans-BO-onderzoek-prestaties.png Heijmans-BO-onderzoek-frequentie.png
Niet te vaak. Dat blijkt de voorkeur voor de ideale frequentie van rapportage. Gemiddeld wordt de huidige frequentie waarop partijen rapporteren als iets te hoog ervaren. 42% vind dat er te veel contact is, 17% te weinig.
Heijmans-BO-onderzoek-aansturing.png
Contracten worden hoofdzakelijk operationeel/tactisch aangestuurd. Tegelijk zouden opdrachtgevers over vrijwel de gehele breedte de aansturing graag een treetje omhoog brengen naar een meer tactisch/strategisch niveau.
Heijmans-BO-onderzoek-idealepartner.png Heijmans-BO-onderzoek-BIM.png
BIM speelt nu amper tot geen rol binnen beheer en onderhoud. Dat stelt maar liefst 74% van de respondenten. Slechts 3% vindt BIM vandaag de dag wel van groot belang. Op een schaal van 1 (geen rol) tot 10 (essentieel) scoort BIM gemiddeld een schamele 2,86.
Over 3 jaar verwacht dezelfde groep respondenten een compleet andere situatie. Het gemiddelde stijgt naar 4,72. 28% denkt dat BIM dan van groot belang is voor effectief beheer en onderhoud. 36% schat dat BIM ook in 2019 enkel een minimale rol zal spelen.
Tot slot
Alle partijen werd gevraagd om een tip te delen met vakgenoten. Een aantal citaten:
* Pensioenfonds: "Laat je uitdagen door je eigen organisatie als het gaat om het benoemen van de gewenste effecten van de te leveren output (Niet-Invullen-Voor-Een-Ander - NIVEA)."
* Universiteit: "Partnership blijft nog teveel iets van goede bedoelingen. Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben uiteraard verschillende belangen, het is de kunst die samen te smeden."
* Ziekenhuis: "Focus op samenwerking in plaats van winstoptimalisatie. Levering van overeengekomen kwaliteit levert vanzelf geld op."
* Gemeente: "Goed beheer begint bij data."
Download het onderzoeksrapport
Heijmans - Onderzoek Beheer&Onderhoud.pdf (2,0 MB)
Naam _____________________
Organisatie _____________________
E-mail _____________________
Download
Meer informatie
Rene Bont
Marktmanager Cure & Care
* rbont@heijmans.nl
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 554 162 41
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
Sluiten
Het beste van Heijmans
Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!
Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je
Meer Heijmans
We doen het pas goed als je ons niet ziet
Hoe staat het met
Beheer & Onderhoud Openluchtmuseum
We doen het pas goed als je ons niet ziet
Lees verder
Paradox van een pioniersproject
Hoe staat het met
Beheer & Exploitatie ministerie van Financien
Paradox van een pioniersproject
Lees verder
Effectiever beheer en onderhoud van je gebouw
Nieuws
7 tips voor effectief beheer en onderhoud
22 juni 2016
Bekijk dit bericht
Partners gaan schoonmaakacties in gebouwen efficienter inrichten.
Nieuws
Schonere werkplek met Heijmans, Ericsson en CSU
14 april 2015
Bekijk dit bericht