Klanten tevreden over werkwijze hulp bij huishouden


27 juni 2016

De gemeente voerde per 2014 een nieuwe werkwijze in voor hulp bij het huishouden. We onderzoeken deze werkwijze regelmatig. Het laatste onderzoek laat zien dat klanten tevreden zijn. Zij waarderen de dienstverlening hulp bij het huishouden met een 7,8. Ook zijn 9 op de 10 tevreden met het
resultaat van de hulp: een schoon en leefbaar huis.

Driekwart van de huishoudelijke hulpen vindt dat hun klanten een schoon en leefbaar huis hebben. Zij vinden dat de ondergrens van het gemiddeld aantal uren hulp is bereikt. De huishoudelijke hulpen zijn erg toegewijd. Zij voelen zich verbonden met het werk. Ruim de helft ervaart dat hun werk
zwaarder is geworden. Aandacht voor de werkbelasting is en blijft een punt.

1 Op de 5 hulpen doet regelmatig meer dan van hen wordt verwacht. Het gaat dan vooral om het wassen van de ramen en de badkamer of keuken een goede beurt geven.

Wethouder Kagie: "Goed om te zien dat onze klanten nog steeds tevreden zijn. Maar de hulpen geven een stevig signaal af. De ondergrens is bereikt en de werkbelasting van hen is een kritisch punt. Daarom voeren we verbeteringen door."

Taken combineren?

De meningen zijn verdeeld als het gaat om huishoudelijke hulp eventueel te combineren met andere taken. De meeste klanten willen niet dat de huishoudelijke hulp ook persoonlijke verzorging op zich neemt. Extra taken lijken alleen mogelijk als het gaat om lichte persoonlijke verzorging en
begeleidingstaken. Het gaat dan om maaltijdondersteuning, uit bed halen, steunkousen aandoen.
Voorwaarde voor het combineren van taken is dat de huishoudelijke hulpen voldoende bijscholing krijgen. En dat de klant meer uren zorg beschikbaar krijgt.

Verbeteringen

Ruimte voor de grote schoonmaak

Klanten mogen voortaan twee keer per jaar een grote schoonmaak laten verrichten. De gemeente gaat dit extra inkopen bij de aanbieders. Het gaat om EUR500.000,- per jaar. We betalen dat van onder meer het extra geld dat we van het Rijk hebben ontvangen (meicirculaire).

Verlichting voor mantelzorgers wordt doorgezet

De gemeente biedt aan ruim 450 mantelzorgers huishoudelijke hulp tegen een laag tarief (EUR5,50 per uur). We doen dat via de Zorgcooeperatie 's-Hertogenbosch. Deze breiden we per 2017 uit. Mantelzorgers kunnen dan voor datzelfde tarief ook de ramen laten wassen of het tuinonderhoud laten doen.
Dat gaat WeenerXL verzorgen. De mantelzorger kan de hulp zelf gebruiken of inzetten bij degene voor wie hij of zij zorgt. De gemeente stelt hiervoor in 2017 en 2018 EUR1 miljoen beschikbaar uit het sociaal en zorgfonds.

Aandacht voor werkbelasting

De zorgaanbieders gaan samen een speciaal programma aanbieden aan de hulpen. Ze staan daarin stil bij de lichamelijke zwaarte en werkbelasting die de hulpen ervaren. En ze willen een handvat geven hoe daarmee om te gaan. De zorgaanbieders willen ervoor zorgen dat de hulpen gemotiveerd en
gezond blijven.

Huishoudelijke hulp kan meer

We starten in 2017 met het combineren van hulp bij het huishouden met lichte begeleiding en de verzorging. Dit doen we bij een beperkt aantal klanten. En alleen als klanten en hulpen dat zelf ook willen.

Het onderzoek

De gemeente wil graag de kwaliteit van de hulp bij het huishouden bewaken en waar nodig verbeteren. We voerden het onderzoek (zie onder dit bericht) van mei 2016 uit in samenwerking met de Wmo-adviesraad en de zorgaanbieders. Het onderzoek richtte zich deze keer ook op alle huishoudelijke
hulpen. We wilden graag meer weten over hun ervaringen en werkbelasting. In totaal zijn 208 telefonische vragenlijsten afgenomen onder klanten en hebben 273 huishoudelijke hulpen een digitale vragenlijst ingevuld.

Bestanden:

* Onderzoeksrapport_hulp_bij_het_huishouden.pdf157 kB