TU Delft helpt wielrenners Team Giant-Alpecin nog sneller te maken

27 juni 2016 door Webredactie Communication

De TU Delft en de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin (waarin onder meer Tom Dumoulin rijdt) gaan samen wetenschappelijk onderzoek doen dat de renners kostbare secondenwinst moet opleveren. De twee partijen kondigen vandaag een structurele samenwerking aan.

Sports Engineering

`We hebben hier heel veel fundamentele wetenschappelijke kennis te bieden', zegt Daan Bregman van het Sports Engineering Institute van de TU Delft. `Ons streven is deze kennis toe te passen op de sport, in allerlei disciplines.' `Wielrennen is een van die gebieden. Zo'n anderhalf jaar geleden zijn we in contact gekomen met de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin, een ploeg die zeer open staat voor meer wetenschappelijke inbreng in het wielrennen om daarmee hun prestaties nog verder te verbeteren. Performance Manager van Team Giant-Alpecin Jorn Knops onderschrijft dit: "Er zit veel potentie in het toepassen van fundamentele wetenschappelijke kennis in de dagelijkse praktijk van de topsport en in de professionele wielersport in het bijzonder. Het is zeer motiverend om samen te werken met de TU Delft en we kijken ernaar uit om onze samenwerking verder te intensiveren en uit te breiden, met als doel het verbeteren van onze prestaties." De samenwerking van de TU Delft met Team Giant-Alpecin bestrijkt inmiddels vier gebieden.

Foto: Wouter Roosenboom

Meetfiets

Een van deze vier onderdelen is de stabiliteit en de handling van de fiets. `Dat gaat bijvoorbeeld over de vraag hoe een renner het beste een afdaling rijdt', zegt Bregman. `Zo heeft de Delftse afstudeerder Niels Lommers recent een `meetfiets', ook wel `sensorbike', ontwikkeld waarmee het stuur- en remgedrag van renners in kaart kan worden gebracht.' Meer inzicht in remmen en bochten aansnijden kan kostbare tijdwinst opleveren. Inzicht in wanneer te remmen, en hoe de bocht ideaal aan te snijden, kan zorgen voor een beslissende voorsprong op de concurrentie. Uit de eerste testen bleek dat er in principe seconden winst per kilometer te behalen zijn bij een afdaling. `Dit project was de eerste stap richting een meetset die iedere willekeurige fiets in korte tijd kan omvormen tot een `sensorbike'', zegt Arend Schwab, onderzoeker van het TU Delft fietslab. `Doorontwikkeling en het verbeteren van feedback hebben de focus in het toekomstig onderzoek', aldus Schwab.

Foto: Cor Vos - Team Giant-Alpecin

Vermogensverdeling

Een tweede onderwerp van samenwerking is aerodynamica. `Hoe kunnen we de houding en de kleding van de renners nog verder optimaliseren en de luchtweerstand verminderen? De TU Delft kan daarbij een windtunnel en geavanceerdere meettechnieken inzetten. `Een derde kwestie, die meer in de hoek van de wiskunde/informatica zit, is de optimale vermogensverdeling. Dit gaat over de vraag hoe een renner zijn krachten het beste kan verdelen en hoe dit samenhangt met bijvoorbeeld de keuze van het materiaal.'

Data science

Ten slotte is er de toepassing van data science, het wetenschappelijk analyseren en gebruiken van grote hoeveelheden gegevens. `Team Giant-Alpecin heeft bijvoorbeeld enorm veel (medische) gegevens beschikbaar uit trainingen van de renners. Door Big Data-technieken in te zetten, zijn hier mogelijk nieuwe waardevolle inzichten uit te halen.' `Het mooie aan deze samenwerking is de veelzijdigheid', besluit Bregman. `Niet alleen werken bedrijf en universiteit samen; binnen de universiteit zijn vijf verschillende faculteiten betrokken, van wiskunde en informatica tot Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Het is onze vaste overtuiging dat je alleen verder komt door interdisciplinair te werken.'

Meer informatie

* `TEAM GIANT-ALPECIN TO ACCELERATE INNOVATION PROJECTS WITH DELFT UNIVERSITY OF TECHNOLOGY PARTNERSHIP', persbericht 27 juni 2016 van Team Giant-Alpecin

* TU Delft Sports Engineering Institute

* De meetfiets

* TU Delft Data Science