Ghostbuster van de winkelleegstand


* 29 juni 2016

Haarlem heeft een naam hoog te houden, want waar kun je beter winkelen dan hier? Om dat zo te houden, pakt haarlemwinkelstad de winkelleegstand actief aan. Het platform is sinds een paar maanden de marktplaats voor ondernemers die (tijdelijk) winkelruimte zoeken en eigenaren van leegstaande
winkelpanden. De aanmeldingen stromen binnen en de eerste matches zijn gemaakt.

Haarlemwinkelstad is er voor het centrum, de Cronjestraat en winkelcentrum Schalkwijk. Een van de initiatiefnemers is Hans Evers van Pop-Up Solutions. In samenwerking met de gemeente zette hij het platform op, want 'leegstand moeten we gezamenlijk oplossen'.

"Wij brengen ruimtebieders en -zoekers bij elkaar. De een wil zijn pand zo lang mogelijk verhuren, de ander wil eerst een paar maanden testen of een winkel in Haarlem goed loopt voordat hij langer gaat huren. Wij kijken naar de behoeftes en mogelijkheden aan beide kanten en zoeken een match.
Een ander voorbeeld: voor huurders met weinig budget kan samen huren een oplossing zijn."

Start-ups en kunstenaars

"Iedereen kan zich aanmelden. Kunstenaars, start-ups, (lokale) ondernemers die willen uitbreiden of testen of een vestiging rendabel is. Maar ook politieke partijen of het Rode Kruis met een tijdelijk informatiepunt. En natuurlijk alle eigenaren van leegstaande panden. We krijgen ook aanvragen
van bedrijven die een sample sale van een paar dagen willen houden. Dat is alleen geen blijvende oplossing voor de leegstand, dus daar ligt niet onze focus."

Flexibel

Sinds de start, eind januari, kreeg haarlemwinkelstad.nl al meer dan veertig aanmeldingen. Zoals die van Miss Green. Het modemerk groeide uit zijn jasje en vond via het platform een groter kantoor annex showroom. Miss Green huurt nu voor anderhalf jaar een pand aan het Stationsplein. Maaike
Groen: "Mode is een grillige sector, dus we wilden niet voor lange tijd vastzitten aan een huurcontract. Met dit kortetermijncontract zijn we flexibel en ook nog eens goed bereikbaar voor personeel en klanten. Dat is het voordeel van het station en een parkeergarage naast de deur."

Promotie van evenement

Tijdelijk huren kan ook voor de promotie van een evenement. Een mooi voorbeeld daarvan is Stripdagen Haarlem. De organisatie huurde vier weken een pand aan de Anegang, midden in het centrum. Thamara van Rijn van Stripdagen Haarlem wil volgende keer weer zo'n pop-up store: "Dit was het eerste
tiendaagse festival, sinds twaalf edities, en we hadden een centraal festivalpunt nodig. De winkel was een fantastische ervaring. "

Haarlemwinkelstad zoekt ook actief naar bedrijven die een goede aanvulling kunnen zijn voor de stad. Evers: "We hebben de Pakkenfabriek gevraagd om naar Haarlem te komen. Het bedrijf had al vestigingen in andere steden en huurt nu - tijdelijk - ook een pand in de Zeilstraat. Als die winkel
goed draait, blijft de Pakkenfabriek in Haarlem. De drempel om zoiets uit te proberen is lager met een tijdelijk huurcontract."

V&D

Wat iedereen natuurlijk wil weten: wat komt er in het pand waar V&D zat? De begane grond wordt (tijdelijk) weer een warenhuis, maar dan een voor nieuwe merken en labels, jonge ontwerpers, creatieve ambachtslieden en innovatieve horeca-concepten. Het Haarlemse bedrijf Gather zocht de
samenwerking met Haarlemwinkelstad en opent op 1 juli de deuren van het bijzondere pand.

Denk mee over de toekomst van Haarlem als winkelstad