Rijkswaterstaat en Vialis tekenen contract onderhoud DVM Ketens

Rijkswaterstaat en Vialis tekenen contract onderhoud DVM Ketens

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 29 juni 2016- Laatste update: 29 juni 2016 10:09 uur

Rijkswaterstaat en Vialis hebben onlangs gezamenlijk het contract ondertekend voor Vast Onderhoud DVM Ketens (VODK) in de regio West-Nederland Zuid. Het contract betreft het driejarig onderhoud van de Dynamisch Verkeersmanagement Systemen in de regio West-Nederland Zuid (provincie Zuid-Holland).

Perry van der Weyden van Rijkswaterstaat (links) en Flip Jonasse (Vialis) schudden elkaar de hand.

Onderhoudscontract

De systemen worden gebruikt voor de aansturing van systemen op de rijkswegen zoals matrixborden, camera's, spitsstroken, DRIP's, tunnels en bruggen. Het contract betreft de hele keten van informatie-inwinning tot en met bediening in de verkeerscentrale van West-Nederland Zuid, ofwel `van de lus in de weg tot de desk van de wegverkeersleider'.

De systemen staan in de Rijkswaterstaat Verkeerscentrale in Rhoon en langs de wegkant van het bediengebied West-Nederland Zuid. Na een zorgvuldige Europese aanbestedingsprocedure is het onderhoudscontract gegund aan Vialis. Het is een zogenaamd prestatiecontract waarbij Vialis de prestaties van de systemen in stand houdt gedurende de looptijd van drie jaar. Dit houdt in dat preventief onderhoud wordt gedaan en storingen worden opgelost.

Centrale rol

Perry van der Weyden, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat: 'Een betrouwbare, veilige en betaalbare Informatievoorziening is van cruciaal belang voor de weggebruiker. Rijkswaterstaat wil hier wendbaar en toekomstbestendig zijn. Om dit voor elkaar te krijgen trekken we samen op met de markt. Zoals met dit VODK contract dat van vitaal belang is voor de veilige doorstroming op de rijkswegen in de regio West-Nederland Zuid, een van de drukste regio's in ons land.'

Flip Jonasse, verantwoordelijk directeur voor beheer en onderhoud bij Vialis: 'Vialis wil een centrale rol spelen in de infrastructuur en mobiliteit in Nederland en levert daarvoor slimme oplossingen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en doorstroming. Dit VODK contract in West-Nederland Zuid sluit hier naadloos op aan. Hier kunnen wij maximale beschikbaarheid bereiken tegen minimale risico's en aanvaardbare kosten. Wij weten als geen ander hoe belangrijk de beschikbaarheid van het West-Nederland Zuid areaal is voor de weggebruikers.'