Dimension Data en A.S.O. onthullen nieuwe generatie digitale technieken en applicaties voor Tour de France

BARNEVELD, Nederland-(BUSINESS WIRE)- Dimension Data en Amaury Sport Organisation (A.S.O.) hebben vandaag bekendgemaakt dat zij hun big data-analyseplatform, dat tijdens de Tour de France 2016 realtime informatie gaat verstrekken aan kijkers, verslaggevers en ploegen, aanzienlijk hebben verbeterd.

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: www.businesswire.com/news/home/20160629005081/nl/

The enhancements to this year's solutions means we can tell richer and more enhanced data stories as ...The enhancements to this year's solutions means we can tell richer and more enhanced data stories as they happen (Photo: Dimension Data)

De grote innovatie is Race Center, een webapplicatie op het cloudplatform van Dimension Data die samen met A.S.O. is ontwikkeld. Deze applicatie combineert live wedstrijdgegevens, video, foto's, feeds op sociale media en wedstrijdcommentaren. Hij is gekoppeld aan een nieuwe live tracking-website die kijkers een digitale totaalervaring biedt die verder gaat dan de wedstrijdverslagen op televisie.

Race Center wordt de kern van de digitale activiteiten van A.S.O. voor de Tour de France. De live tracking-website laat goed zien hoe Dimension Data's realtime big data-verzameling, analysecapaciteiten en digitale platforms zich in de afgelopen 12 maanden hebben ontwikkeld.

Kijkers kunnen straks veel rijkere, gedetailleerdere informatie krijgen over elk van de 198 wielrenners in de 22 deelnemende ploegen - waaronder snelheid, afstand tussen renners, samenstelling van de pelotons in de wedstrijd, windsnelheid, windrichting en andere weersomstandigheden.

Veel van de nieuwe technologieen waarmee is proefgedraaid tijdens de vorige editie van de Tour, zijn nu productierijp en zijn over de hele linie fors verbeterd. De telemetriesensoren die onder het zadel van alle renners worden geinstalleerd en voor de overdracht van live gegevens zorgen, hebben dit jaar een tienmaal beter zendbereik. Dat betekent dat er veel minder onderbrekingen en hiaten in de data zullen voorkomen en een zo goed als naadloze, continue communicatie gedurende de hele wedstrijd mogelijk is.

Ook de big data truck van Dimension Data is verbeterd en vergroot om plaats te bieden aan de verschillende teams voor televisie-graphics, wedstrijdcooerdinatie, data-acquisitie en data-analyse die verantwoordelijk zijn voor de levering van de complete end-to-end data-oplossing tijdens de Tour de France 2016. Dit is een van de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige jaar, toen alle teams apart werkten, en een verdere stap op weg naar meer samenwerking en gegevensintegratie die mogelijk wordt door de nieuwe technologische ontwikkelingen.

Adam Foster, directeur Sports Practice van de Dimension Data Group, verklaarde: "Dankzij de verbeteringen die we dit jaar hebben geimplementeerd, kunnen we realtime een rijker, meer `enhanced' verhaal vertellen. Daarmee krijgen kijkers, de media, wielerfans en verslaggevers inzichten in aspecten van de sport die tot nu toe niet beschikbaar waren. We werken dit jaar met een veel breder palet, waardoor we toegang hebben tot relevantere wedstrijdgegevens, onder meer over routes, renners en actuele weersomstandigheden. En het is echt fantastisch dat we dit jaar al deze informatie aan A.S.O. kunnen leveren via een digitaal platform. Dit voegt extra waarde toe aan de gegevens en biedt nieuwe mogelijkheden om kijkers te trekken. We bereiken zo rechtstreeks een generatie van jongere kijkers die helemaal gericht zijn op nieuwe technologie, zoals sociale media en live video."

Tourdirecteur Christian Prudhomme voegde hieraan toe dat het gezien de ongekende groei van diverse sociale kanalen, zoals Instagram, Twitter, Facebook en live video tijdens de Tour van vorig jaar onontkoombaar was dat zij deze technologieen zouden omarmen en optimaal zouden inzetten om de kijkers van nu te bereiken.

"De Tour de France is een topevenement in een moderne wereld. Het spreekt dus vanzelf dat we onze kijkers toegang bieden tot zoveel mogelijk content, entertainment en analyses via de media die zij dagelijks gebruiken," aldus Prudhomme. "We hebben samen met Dimension Data gewerkt aan nieuwe manieren om onze miljarden kijkers te blijven boeien, en we vinden het geweldig dat we het resultaat van onze inspanningen nu kunnen laten zien via Race Center."

"Ik ben ervan overtuigd dat de verslaggeving over de Tour de France veel beter en aantrekkelijker wordt nu via een intuitieve, toegankelijke interface een schat aan realtime videobeelden, sociale mediaberichten en live wedstrijdinformatie beschikbaar is. Het zal een onmisbaar onderdeel worden van de Tour, het grootste live televisie-evenement ter wereld."

Bezoek Dimension Data's Tour de France-microsite Klik hier om de video of de infographic te bekijken Volg ons op @letourdata voor live updates tijdens de koers

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.

Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: www.businesswire.com/news/home/20160629005081/nl/

Contacts

Dimension Data Nederland

Erik Bakker, T: 0342 402 546

E: (erik.bakker@dimensiondata.com)

of

LVTPR

Michael Ros / Kirsten Meij

T: 030 65 65 070

E: (dimensiondata@lvtpr.nl)