Een nieuw beleidsplan sociaal domein, wat betekent dat voor u als pr..


1 juli 2016
Kinderen en ouders bij speeltoestel

De gemeente Almere heeft het afgelopen jaar samen met maatschappelijke organisaties en (vertegenwoordigers van) inwoners gewerkt aan een nieuw beleidsplan (pdf) voor het sociaal domein. De gemeenteraad bespreekt het plan na het zomerreces. Als het wordt vastgesteld, wat betekent dit dan voor u
als professional?

Beleid en praktijk: samen verder ontwikkelen

Beleid maken is natuurlijk een flinke klus. Veel denkwerk, veel schrijfwerk, maar vooral ook heel veel gesprekken met allerlei betrokkenen in de stad. Veel mensen zeggen nu: het staat mooi op papier, maar hoe zorgen we dat we het ook gaan doen in de praktijk? Want daar gaat het natuurlijk om.

Voor u als professional is het belangrijk om te weten dat het plan wel richting geeft, maar duidelijk stelt dat alle onderdelen nog verder moeten worden uitgewerkt. En dat die uitwerking samen met mensen in de praktijk gebeurt.

Wat zijn de belangrijkste punten in het plan?

Het beleidsplan heeft de titel `Veranderen wat nodig is' gekregen. Daarmee bedoelen we dat we grotendeels doorgaan op de ingeslagen weg. Het beleidsplan sluit aan bij de kadernota `Doen wat nodig is' (2014) die ook nog steeds van kracht is. Dat betekent dat we blijven bouwen op de kracht en de
talenten van inwoners en op de kwaliteiten van professionals. En dat we inwoners en professionals samen de ruimte geven om te doen wat nodig is. Inzetten op preventie en het organiseren van goede, samenhangende ondersteuning zijn verder belangrijke speerpunten uit de kadernota.

Voor het nieuwe beleidsplan hebben we gekeken naar wat goed gaat en naar wat meer aandacht vraagt in de stad. Voor de komende jaren zijn er vier grote opgaven:

1. ondersteuning in de wijk aan mensen in een kwetsbare positie: ouderen en mensen met een beperking blijven langer thuis wonen. En steeds meer mensen verhuizen vanuit een instelling weer terug naar huis, bijvoorbeeld uit het beschermd wonen of de residentiele jeugdhulp. Deze
extramuralisering vraagt om extra aandacht, expertise en passende ondersteuning in de wijken.
2. samenhang in de ondersteuning: de kern van het beleid is samenhang: kijken vanuit het perspectief en de vraag van een heel gezin of huishouden en vanuit alle levensdomeinen. Er is een extra inspanning nodig om hierin stappen te zetten. In het beleidsplan staat ook dat de samenhang met het
domein werk en inkomen uiterst belangrijk is.
3. een sluitende aanpak bij onveiligheid en crisis: huiselijk geweld en kindermishandeling vragen om een aanpak die snel, adequaat en juist is. Bundeling van krachten en meer samenhang tussen het sociaal domein en de veiligheidsketen zijn hierbij van groot belang.
4. vertrouwen versus controle: inwoners en professionals hebben ruimte nodig om te doen wat nodig is. Dat vraagt om vertrouwen. In de praktijk oefenen we echter nog veel controle uit en schieten we op alle niveaus (raad, college en ambtelijke organisatie) in de risico-regelreflex. De
keerzijde is dat transparantie en verantwoording ook nodig zijn. We moeten weten of mensen de juiste ondersteuning krijgen. En we werken met publiek geld dat goed besteed moet worden. De uitdaging is om de juiste balans te vinden.

Speerpunten en randvoorwaarden

Het beleidsplan bevat verder tien inhoudelijk belangrijke thema's, zoals succesvol de stap naar volwassenheid zetten, langer thuis kunnen wonen, een goede start maken als nieuwe Almeerder (statushouder). Daarnaast is er veel aandacht voor de randvoorwaarden die nodig zijn om het beleid te
laten slagen. Bijvoorbeeld:

* de samenwerking tussen professionals versterken: de samenwerking tussen professionals is cruciaal als we vragen van inwoners meer in samenhang willen beantwoorden. Daarin zijn al stappen gezet. Maar er is meer nodig. Een belangrijk onderwerp is de verdere ontwikkeling van de wijkteams. Wat
wordt hun toekomstige opdracht? En zijn er veranderingen nodig in de samenstelling en aansturing van de teams? Dit krijgt het komende half jaar veel aandacht. Daarnaast kijken we naar een betere aansluiting van Werk & Inkomen, de positie van jeugd in de teams en de samenwerking met de
jeugdgezondheidszorg, huisartsen en ziekenhuizen.
* inkopen en subsidieren op maat: op dit moment koopt de gemeente nog een heleboel losse vormen van ondersteuning in. Dat maakt dat het aanbod centraal staat in plaats van de vraag. En het leidt tot veel administratieve lasten. We willen de komende jaren meer sturen op resultaten. Dat kan
betekenen dat verwijzers hulp directer kunnen inzetten (zonder indicatie) en dat aanbieders en inwoners meer samen kunnen bepalen welke hulp er nodig is. Daartoe ontwikkelen we clientprofielen.
* beter in contact staan met Almeerders en professionals: op allerlei manieren treedt de gemeente in contact met organisaties en inwoners. De communicatie is op onderdelen echter versnipperd. De komende tijd stroomlijnen we de inzet. Zo willen we niet alleen de juiste informatie geven, maar
ook dialoog en uitwisseling stimuleren.

En hoe gaan we nu verder?

Binnenkort spreekt de raad over het beleidsplan. Het kan natuurlijk zijn dat er nog wijzigingen komen. Zodra het plan door de raad is vastgesteld (waarschijnlijk niet al te lang na de zomer) gaan we hard aan de slag met de uitwerking. Voor verschillende onderdelen komt er een uitvoeringsplan,
opgesteld met mensen uit de praktijk. We doen dan ook een dringende oproep om de komende periode bij te dragen aan die uitwerking. Hoe het uitwerkingsproces precies gaat verlopen, laten we u na de behandeling in de raad weten. Houd daarvoor deze website in de gaten.