Bouw keermiddel Tholen op koers


De bouw van het keermiddel gaat volgens planning. Tussen de damwanden hebben we onderwaterbeton gestort, zodat we kunnen werken in een droge bouwput. De definitieve vloer is inmiddels aangelegd in gewapend beton en we werken ook aan de wanden. Die zijn ook van gewapend beton. De wanden worden
daarna afgewerkt met afgevoegd metselwerk. Dit geeft het keermiddel een karakteristieke uitstraling die past in de omgeving. Ook bij de invaartopening komt dit metselwerk terug. Nadat dit is gebeurd worden de remmingwerken en de wachtsteigers aangebracht.

Toen vorig jaar met de bouw werd begonnen, kostte het verwijderen van de slib-, klei- en veenlagen uit de waterbodem meer tijd dan was voorzien. Ook het aanbrengen van zand om de bodem stabiel te maken duurde langer dan gepland, evenals het plaatsen van de stalen damwand. De tijdelijke
doorvaart blijft beschikbaar tot het keermiddel gereed is, de bodembescherming is aangebracht en ook de remmingswerken zijn aangelegd. Naar verwachting wordt de tijdelijke doorvaart in oktober ontmanteld. De opening wordt gevuld met zand en klei en de stalen damwanden worden dan verwijderd.
Dit doen we gefaseerd zodat het zand zich goed kan zetten en zakken. De scheepvaart wordt niet belemmerd, want die kan dan passeren via de definitieve doorgang.

Tegelijkertijd wordt de rolbrug aangebracht en technisch voltooid. De dammen worden later voorzien van bekleding en ingezaaid met gras. Naar verwachting is het hele project begin 2017 gereed. Het keermiddel kan nu al wel ingezet worden als dat nodig is.