Zelfrijdende auto is handen aan het stuur


UTRECHT, 20160704 -- In mei viel de eerste dode door een ongeluk met een zelfrijdende auto. De bestuurder van de Tesla S botste tegen een vrachtwagen aan. De auto was ingesteld op de automatische piloot en schatte een trailer in als een verkeersbord. Dat werpt vragen op. Want hoe veilig is de zelfrijdende auto eigenlijk? Goedkoopsteautoverzekering.net zocht het voor u uit.

Het vertrouwen in de zelfrijdende auto is groot. De directeur van Volvo gaf op hun website aan dat de zelfrijdende auto “tot 0 ongelukken in 2020” zou moeten leiden. Toch valt de haalbaarheid hiervan te betwisten. Directeur Chris Urmson gaf via een post op Backchannel.nl al toe dat de zelfrijdende auto’s van Google tussen 2009 en 2015 betrokken waren bij elf ongelukken.

Het kan dan ook fout gaan. Als één van de sensoren een verkeerde inschatting maakt, blijft het noodzaak om zelf in te grijpen. Voor de autobestuurder is het daarentegen lastig in te schatten, wanneer achterover gezakt kan worden en wanneer de bestuurder moet handelen. Dat bleek wel bij het dodelijke ongeluk met de Tesla.

Bij de Tesla moet in gedachten worden gehouden dat dit type slechts gedeeltelijk zelfrijdend is. De auto kan bijvoorbeeld zelf van rijbaan wisselen, maar de bestuurder moet hiervoor wel opdracht geven. Daarnaast benadrukte CEO Elon Musk bij de lancering van de Tesla S, dat de handen aan het stuur moeten worden gehouden. De verantwoordelijkheid ligt bij de bestuurder.

Of dit zo blijft, is de vraag. Gepleit wordt onder meer voor een autoverzekering waarbij de premie betaald wordt door een systeem. Bijvoorbeeld een bedrijf dat leaseauto’s regelt voor zijn werknemers. Een individu is namelijk moeilijk aansprakelijk te stellen, als het automatische systeem van een zelfrijdende auto faalt.

Anderzijds is het lastig om te bepalen of het om een fout van de bestuurder gaat of dat het aan de auto ligt. Voorlopig is hierover nog geen consensus. Momenteel geldt in ieder geval het Verdrag van Wenen uit 1968, waarin bepaald is dat de bestuurder ten alle tijden verantwoordelijk is. Minister Schultz van Haegen is bij haar Europese collega’s aan het lobbyen om deze wetgeving te veranderen. Zij wil de zelfrijdende auto stimuleren en ziet Nederland graag als voorloper in deze markt.

In Nederland werkt de Universiteit van Wageningen al geruime tijd aan zelfrijdende auto’s. Hier werd afgelopen zaterdag de WePod gelanceerd. Dit is een zelfrijdende taxi, die passagiers moet vervoeren van het station in Ede naar de campus. De producenten hebben de WePod nog wel gewoon verzekerd. Want een ongeluk is tot nu toe nog niet uit te sluiten.