Jongeren helpen de juiste studie te kiezen

Keuzestress, dat is wat elk jaar duizenden jongeren ervaren wanneer zij voor de moeilijke taak staan om een opleiding te kiezen. Want ja, ga je voor een opleiding in de zorg , iets technisch of iets economisch? En als je dan een richting hebt gekozen, welke opleiding kies je dan? Het risico

bestaat hierbij dat jongeren helemaal geen opleiding kiezen of spijt van hun keuze krijgen en uitvallen. En dat is vervelend voor henzelf, maar is ook kapitaalvernietiging voor de maatschappij. We mogen deze jongeren niet aan hun lot overlaten, maar moeten hun ondersteunen bij deze lastige

keuze.

Daarom heb ik gisteren, samen met de VVD, het CDA, het Interstedelijk Studenten Overleg, de scholierenorganisatie LAKS en de club voor schooldecanen, een tienpuntenplan gepresenteerd voor goede en eerlijke studievoorlichting. Want hoewel middelbare scholen en het hoger onderwijs al sinds 2014

verplicht zijn om scholieren studievoorlichting en informatie over baankansen te bieden, wordt hier nog door teveel scholen, hogescholen en universiteiten onvoldoende aandacht aan besteed. Nog sterker: teveel hogescholen en universiteiten verwarren voorlichting met reclame. En dat is niet de

bedoeling.

Wij willen dat er landelijke eisen aan loopbaanbegeleiding op middelbare scholen worden gesteld. De studievoorlichting van Universiteiten en hogescholen mag niet langer bestaan uit enkel reclame voor de opleiding en de onderwijsinstelling, maar ook eerlijke informatie geven over baankansen en

de arbeidsmarkt voor studenten na het afronden van een opleiding. Daarnaast bieden verschillende hoge scholen en universiteiten al de mogelijkheid voor studenten tot test-studeren, het volgen van proefcolleges en matchingprogramma's. Dit zijn goede middelen gebleken om het aantal uitvallers te

verkleinen en studenten beter voor te bereiden op hun studiekeuze.

Hogescholen en universiteiten moeten zelf de vrijheid houden hun voorlichting vorm te geven, want iedere studie en iedere student is immers anders. De voorlichting en het studiekeuzeadvies moeten hierop aangepast worden. Maar het doel mag niet langer zijn het binnen hengelen van zoveel

mogelijk studenten. Het doel moet zijn dat we jongeren bijstaan bij het maken van een van de belangrijkste keuzes in hun leven. Dat zijn we aan hun verplicht. Met dit tienpuntenplan is de basis voor goede en eerlijke studievoorlichting gelegd.

Tienpuntenplan

1 Alleen gekwalificeerde loopbaan-docenten

2 Landelijke eisen aan loopbaanbegeleiding

3 Elk schoolvak legt verband met een vervolgopleiding en latere loopbaan

4 Middelbare scholen weten hoe hun alumni het doen

5 Mentoren kennen het vervolgonderwijs

6 Een landelijke norm voor studiekeuzeactiviteiten

7 Persoonlijk advies

8 Een expertisecentrum bij elke instelling

9 Een zichtbare studiebijsluiter bij elke opleiding

10 Verdere ontwikkeling van de studiekeuzecheck

Mohammed Mohandis