Racen met een extra zware solarboot

De solarboot is 100 kilo zwaarder dan die van de concurrenten. Toch denken vijf studenten van Stenden Hogeschool hoge ogen te gooien bij de Dutch Solar Challenge afgelopen zaterdag van start is gegaan.

Elke keer een stukje beter. De studenten van Stenden hebben weer wat vernieuwingen doorgevoerd aan de boot waarmee ze meedoen aan de Dutch Solar Challenge, een race van studenten met boten op zonne-energie. Het gaat hierbij niet alleen om snelheid maar zeker ook om duurzaamheid.

Jorrit Lanting, Alex Veerbeek, Dominic Folkers, Rick Brakels en Mark Zwiers vormen het team van Stenden. Ze zijn allen vierdejaars studenten werktuigbouwkunde. Het vijftal is al in Amsterdam waar ze met hun solarboat meedoen aan een parade door de grachten. Afgelopen zondag waren er

sprintwedstrijden en vandaag staat er een race door Friesland op stapel. Komende zaterdag is de finish in Leeuwarden.

Een belangrijke aspect aan hun boot zit in het gebruikte materiaal. De studenten hebben de romp nu uit vlasvezel gemaakt, die is versterkt met hars.

Zware boot

Een niet onbelangrijk detail is dat de boot hierdoor juist zwaarder is geworden. ,,Hij is 100 kilo zwaarder dan andere boten'', vertelt teamcaptain Jorrit. Het gebruikte materiaal is biobased, wat betekent dat het uit geheel uit plantaardig materiaal is gemaakt. ,,Duurzaamheid wordt toch

steeds belangrijker, dus daar houden we rekening mee'', betoogt Jorrit.

Bij een race lijkt het hogere gewicht een belangrijk nadeel, maar de studenten denken dit meer dan te compenseren door de vernuftige stuurinrichting. ,,Onze boot kan nu om zijn as draaien, eerder hadden we een draaicirkel van wel 40 meter.''

De verbeterde wendbaarheid moet de studenten in het bochtenwerk tijdsvoordeel opleveren. En het komt goed van pas bij de parade door de Amsterdamse grachten. De boot heeft ook betere zonnepanelen gekregen, met een hogere opbrengst.

Lege accu

De zonnepanelen geven hun elektriciteit af aan een accu, waar de motor zijn energie uithaalt. Bij het begin van het evenement wordt de accu verzegeld, waardoor die dus niet meer vanaf het elektriciteitsnet op te laden is. Bij de race gaat het verder om het zo efficient mogelijk benutten van de

beschikbare elektriciteit. ,,We moeten eigenlijk met een lege accu over de finish komen'', legt Jorrit uit. ,,Tijdens de race houdt een team ict'ers precies bij hoe het energieverbruik is. Die jongens staan in contact met de bestuurder van de boot en die weet dan hoeveel gas hij kan geven.''

Via de website StendenSolarteam kan iedereen de races live volgen, en uiteraard houden de studenten hun fans via Twitter en Facebook op de hoogte.