Wegbaggeren oostelijke landtong Zuidersluiseiland voor nieuwe vaarweg | Rijkswaterstaat

Om ruimte te creeren voor de bouw van de nieuwe zeesluis, legde Rijkswaterstaat de vaarweg van het Middenbinnentoeleidingskanaal begin juli 2016 om naar het zuiden. Aannemersconsortium OpenIJ voerde de voorbereidende baggerwerkzaamheden uit aan het Zuidersluiseiland en zette daarbij diverse baggerschepen in.

Van Zuidersluiseiland naar de Noordzee

Lucien Nuijten, hoofduitvoerder bij OpenIJ, legt uit hoe het baggeren in zijn werk gaat: 'Cutterzuiger Biesbosch maakt met zijn roterende snijkop bodemmateriaal in de toekomstige vaargeul los, zuigt het op en pompt het door een leiding met een diameter van 70 cm naar sproeiponton HAM 1208. Het ponton verspreidt vervolgens het gebaggerde materiaal gelijkmatig over een tijdelijk onderwaterdepot in het Noorderbuitentoeleidingskanaal.' Zo baggerde de aannemer de oostelijke landtong van het Zuidersluiseiland helemaal weg.

Geul toegankelijk houden

Naast de cutterzuiger, het sproeiponton en de sleephopperzuiger heeft OpenIJ kraanschepen Anna Catharina en Schorpioen ingezet voor het wegbaggeren van de oostelijke landtong van het Zuidersluiseiland. 'Deze schepen graven in de hoeken waar we met de cutterzuiger niet bij kunnen', vertelt Nuijten. Al in de voorfase bewezen de 2 kraanschepen hun dienst, door veel stenen te verwijderen en verontreinigd slib af te voeren naar de Slufter op de Maasvlakte. Een frisse start voor de nieuwe vaarweg.

Scheepvaart

Informatie over wat de werkzaamheden voor de scheepvaart betekenen leest u in het nieuwsbericht Vaarweg Middensluis omgelegd naar zuiden. Informatie over het project vindt u op de pagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.