Start-up roept organisaties op positieve antiterreuracties te houden


AMSTERDAM, 20160808 -- Organisaties initiëren steeds minder ludieke acties op openbare plekken. Dat blijkt uit onderzoek van Zoofy. Een Nederlandse startup die vandaag op Wereldkattendag een, naar eigen zeggen, positieve antiterreuractie organiseert. Het bedrijf hoopt dat meer organisaties het Nederlandse volk gaan verrassen met ludieke acties.

"De afgelopen 12 maanden zijn er 25% minder berichten gepubliceerd over ludieke acties ten opzichte van de 12 maanden ervoor”, aldus Yannick Veys, oprichter van Zoofy. Het is onbekend waarom organisaties minder met dit soort acties komen, maar de start-up vermoedt dat het te maken heeft met de terreurdreiging. Bedrijven zijn vooral huiverig geworden om acties te organiseren waar voorwerpen worden verstopt, uit onzekerheid hoe het Nederlandse publiek er op reageert. Bij het zien van een onbeheerd voorwerp kan tegenwoordig al snel het vermoeden ontstaan dat het om een explosief gaat.

Nederland is in vergelijking met omringende landen altijd koploper geweest in het organiseren van ludieke acties. Het bedrijf wil hiermee laten zien dat het organiseren van dit soort acties nog steeds kan in de huidige tijdsgeest. "Mits je het maar zeer zorgvuldig voorbereidt en uitvoert” aldus Veys. Het bedrijf vindt dat Nederlanders vaker positief verrast mogen worden. 

Zoofy.nl, een online platform waar consumenten, vakmannen voor allerlei klussen kunnen regelen, laat vandaag 100 kattenluikjes als cadeau in NS-treinen achter. Bij het luikje zit een kaartje met informatie over Zoofy. „We wilden het eerst in een cadeauverpakking doen, maar dat werd ons sterk ontraden. Het klinkt absurd, maar zelfs het luikje in de originele verpakking laten, zou al problemen kunnen geven” volgens de oprichter. 

Na overleg besloot het bedrijf het uit de verpakking te halen en de stickers die er op zaten te verwijderen, zodat direct duidelijk is om wat voor voorwerp het gaat. De stickers bevatten oranje-zwarte kleurencombinaties die lijken op die van explosieven. Bovendien worden de luikjes niet achtergelaten in lege coupés. De luikjes worden aan de reizigers getoond en er wordt verteld om wat voor actie het gaat, om misverstanden te voorkomen.

Het budget van de start-up is beperkt en daarom roept Zoofy meer organisaties op haar voorbeeld te volgen. Het bedrijf hoopt hiermee dat er vaker een signaal afgegeven wordt dat we in een vrij land leven waar ruimte is voor dit soort acties.