Kleinere aanbieders zorgen voor groei breedbandmarkt in Q2

30 AUGUST 2016

Kleinere aanbieders zorgen voor groei breedbandmarkt in Q2

Houten, The Netherlands, 30 August 2016 - De Nederlandse markt voor breedband internet vertoonde ook in het tweede kwartaal van dit jaar nog groei, al was er wel sprake van vertraging in vergelijking met de voorgaande zes maanden. Dat blijkt uit het Dutch Broadband 2016 Q2-rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt. Gedurende het tweede kwartaal groeide deze markt met 48.000 aansluitingen naar 7,24 miljoen op 30 juni 2016. Dat is minder dan de kwartaalgroei in Q1 2016 en Q4 2015, maar wel bijna vier keer zo veel als de 13.000 waarmee de breedbandmarkt groeide in het tweede kwartaal van 2015.

Glasvezelbreedband blijft de aanjager van de breedbandgroei ,met + 4,1 procent in het kwartaal. Kabelbreedband vertoonde ook een (lichte) groei. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland. Glasvezel groeide naar meer dan 14 procent van de breedbandmarkt, en DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het kwartaal om te eindigen met een marktaandeel beneden de 40 procent.

De grootste kabelaanbieder van Nederland, Ziggo, kwam uit op een groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal en eindigde juni met 3,1 miljoen breedbandabonnees. Ziggo’s marktaandeel daalde echter naar 43,1 procent aan het einde van juni 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 15.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.

“De kleinere aanbieders doen het goed, vooral op glasvezelnetwerken, en lijken marktaandeel te winnen”, aldus Telecompaper Research Analyst Kamiel Albrecht. “Hun gezamenlijke kwartaalgroei was groter dan die van KPN of Ziggo.” De groei van de kleinere aanbieders en blijvende vraag naar glasvezelbreedband zullen naar verwachting zorgen voor 2,5 procent groei van het aantal breedbandaansluitingen in heel 2016. Voor de periode 2016-2020 wordt een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent voorspeld in het aantal breedbandverbindingen.

De omzet uit breedbandaansluitingen kwam uit op dan 467 miljoen euro in het tweede kwartaal. Voor de periode 2016-2020 wordt verwacht dat de omzet met een gemiddelde jaargroei van 1,4 procent deze trend doorzet.

Voor de redactie

De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2016 Q2’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). In het rapport staat data over het aantal aansluitingen, de omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en een gedetailleerde voorspelling van de omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2020. Het rapport kost 995 euro voor 3-10 gebruikers en 595 euro voor 1-2 gebruikers.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.