Certificaat voor cliëntveiligheid: meer focus, minder weerstand

Tot voor kort leek een veiligheidsmanagementsysteem (VMS) voornamelijk iets voor ziekenhuizen, maar de langdurige zorg heeft het veiligheidscertificaat nu ook ontdekt. Het Keurmerkinstituut signaleert een flinke toename in zijn orderportefeuille voor dit certificaat. Zorgbestuurders melden ons dat het veel makkelijker is om de medewerkers te motiveren voor veiligheid dan voor het meer abstracte begrip kwaliteit.

In verschillende zorgsectoren wordt gezocht naar nieuwe organisatieprincipes (lean management, zelfsturende teams, e.d.) en alternatieve instrumenten om kwaliteit te bevorderen (visitatie, teamreflectie, kwaliteitsstatuut, branchekeurmerk, etc.)

Als het 'gewone' certificaat niet meer stimuleert, of zelfs als een last wordt ervaren, kan de overgang naar een managementsysteem voor cliëntveiligheid nieuwe energie geven. Doordat de hierbij horende verplichtingen zich beperken tot veiligheid, ontstaat er ruimte om de overige kwaliteitsaspecten zelf in te vullen in dialoog met cliënten en medewerkers. Zo kan de organisatie een geheel eigen profiel neerzetten, terwijl de basis (veiligheid) grondig is geregeld. Lees meer over het cliëntveilgheidscertificaat op onze website.

Het Keurmerkinstituut heeft zijn dienstenaanbod de laatste jaren verbreed om in te spelen op de vraag naar alternatieve instrumenten voor kwaliteit en veiligheid. Naast kwaliteits- en veiligheidssysteem-certificatie bieden we ook eenmalige toetsen aan, zoals een quick scan van uw informatiebeveiliging, of een gap analyse van de afstand tot een bepaalde norm (= wat u nog moet doen).

Tot voor kort leek een veiligheidsmanagementsysteem (VMS) voornamelijk iets voor ziekenhuizen, maar de langdurige zorg heeft het veiligheidscertificaat nu ook ontdekt. Het Keurmerkinstituut signaleert een flinke toename in zijn orderportefeuille voor dit certificaat. Zorgbestuurders melden ons dat het veel makkelijker is om de medewerkers te motiveren voor veiligheid dan voor het meer abstracte begrip kwaliteit.

In verschillende zorgsectoren wordt gezocht naar nieuwe organisatieprincipes (lean management, zelfsturende teams, e.d.) en alternatieve instrumenten om kwaliteit te bevorderen (visitatie, teamreflectie, kwaliteitsstatuut, branchekeurmerk, etc.)

Als het 'gewone' certificaat niet meer stimuleert, of zelfs als een last wordt ervaren, kan de overgang naar een managementsysteem voor cliëntveiligheid nieuwe energie geven. Doordat de hierbij horende verplichtingen zich beperken tot veiligheid, ontstaat er ruimte om de overige kwaliteitsaspecten zelf in te vullen in dialoog met cliënten en medewerkers. Zo kan de organisatie een geheel eigen profiel neerzetten, terwijl de basis (veiligheid) grondig is geregeld. Lees meer over het cliëntveilgheidscertificaat op onze website.

Het Keurmerkinstituut heeft zijn dienstenaanbod de laatste jaren verbreed om in te spelen op de vraag naar alternatieve instrumenten voor kwaliteit en veiligheid. Naast kwaliteits- en veiligheidssysteem-certificatie bieden we ook eenmalige toetsen aan, zoals een quick scan van uw informatiebeveiliging, of een gap analyse van de afstand tot een bepaalde norm (= wat u nog moet doen).