Plannen N35 Nijverdal-Wierden verder uitwerken met direct betrokkenen | Rijkswaterstaat

Plannen N35 Nijverdal-Wierden verder uitwerken met direct betrokkenen

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 07 november 2016- Laatste update: 07 november 2016 11:15 uur

Rijkswaterstaat vindt het heel belangrijk dat direct betrokkenen meedenken en meepraten over de nieuwe N35. Hier zijn we in de verkenningsfase mee begonnen en daar gaan we in de planuitwerkingsfase mee door.

Het door ingenieursbureau Antea Group opgestelde participatieplan geeft hier handen en voeten aan.

Als het aan Rijkswaterstaat ligt, denken direct betrokkenen actief mee over de nieuwe N35 tussen Nijverdal en Wierden. 'We trekken de lijn die in de verkenningsfase is gestart door in de planuitwerkingsfase', vertelt Paul Hoogerwerf, omgevingsmanager bij Antea Group. 'Omdat ik in de verkenningsfase namens Rijkswaterstaat als omgevingsmanager bij de N35 was betrokken, ken ik het project heel goed. In mijn huidige functie wil ik dan ook gebruikmaken van de ervaringen die in het verleden zijn opgedaan. In het door ons opgestelde participatieplan komt dit duidelijk naar voren.'

Participatiebijeenkomsten

Het participatieplan beschrijft hoe Antea Group omwonenden en andere betrokkenen de komende drie jaar bij het project betrekt. 'Die periode staat voor ons in het teken van het opstellen van het ontwerptracebesluit/milieueffectrapport (OTB/MER) en het uiteindelijke tracebesluit', vertelt Hoogerwerf. 'Vooral bij het opstellen van het OTB/MER gaan we de omgeving actief benaderen. Dat doen we op een vergelijkbare wijze als in de verkenningsfase: we organiseren op 2 momenten, op 17 november 2016 en in het voorjaar van 2017, bijeenkomsten waarin we in gesprek gaan met de direct betrokkenen.'

Exacte ligging van de weg

Hoogerwerf vertelt dat in de bijeenkomsten wordt ingezoomd op 3 locaties. 'Dat komt omdat hier in de uitwerking van het voorkeursalternatief nog belangrijke ontwerpkeuzes te maken zijn. Het gaat om de ongelijkvloerse kruising en aansluiting in Nijverdal, het ecoduct en de nabij gelegen fietstunnel en het doorsnijden van het waterwingebied in combinatie met de aansluiting Wierden-West. Over deze locaties willen we het gesprek aangaan met de omgeving. We hopen hier tijdens ontwerpsessies van deze maand zo veel mogelijk informatie over op te halen. Ons doel is om dan de exacte ligging van de N35 en de aansluiting op de gemeentelijke wegen op de kaart in te tekenen.'

Inpassing van de weg in landschap

Tijdens de bijeenkomst in het voorjaar van 2017 staat de inpassing van de weg in het landschap centraal. 'We vertellen de aanwezigen eerst hoe de weg precies komt de liggen', vertelt Hoogerwerf. 'Dat ligt namelijk vast na de bijeenkomsten van deze maand. Ook geven we aan wat de verwachte resultaten zijn van de detailonderzoeken naar bijvoorbeeld de geluidsbelasting of maatregelen in het kader van natuur en milieu. Die resultaten zijn mede bepalend voor de landschappelijke inpassing. Net zoals bij de eerste ontwerpsessies willen we op dit vlak veel informatie ophalen. De feedback die we krijgen, verwerken we vervolgens in het OTB/MER.'

Meer informatie

Meer informatie vindt u ook op de projectpagina N35: Nijverdal-Wierden.

Meer nieuws

* Meer nieuws N35: Nijverdal-Wierden