De foodtruckbranche onderzocht


EINDHOVEN, 20161114 -- In september 2016 heeft FoodtruckBooking.com een kwalitatief onderzoek gedaan onder foodtruckers en opdrachtgevers. Een weinig onderzochte branche maar een die sterk in ontwikkeling is. Het aantal foodtruckfestivals in Nederland is in 2016 tot enorme hoogte gestegen. Van april tot en met oktober waren er maar liefst 176 foodtruckfestivals met als hoogtepunt 37 festivals in de maand juli. En het ziet ernaar uit dat er in 2017 nog geen einde aan de groei is.

Over het aantal foodtrucks dat in Nederland actief is lopen de schattingen ook uiteen. “Toen wij in maart van dit jaar actief werden met FoodtruckBooking.com hadden we een aantal van 400 – 500 foodtrucks voor ogen,” vertelt Onno van Gent, initiatiefnemer van FoodtruckBooking.com, “maar al gauw bleek dat die schatting aan de lage kant is. Er is weinig informatie over de branche. Wij spraken met Horeca NL en de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Ook bij hen is er geen idee van de omvang van deze branche omdat beide partijen de foodtruckers niet als aparte groep aanmerkt en die als reguliere horeca beschouwt. Voor ons reden genoeg om een onderzoek te starten.”

Het onderzoek is gehouden onder 365 foodtruckers, waaronder 90 accounthouders van FoodtruckBooking.com. Het leverde een respons op van 30%.

[De foodtruckbranche onderzocht]


Er is onder andere gevraagd naar het type evenement waar foodtruckers bij voorkeur actief zijn, de wijze van promotie van de foodtruck en het verkrijgen van opdrachten. Gerealiseerde omzet. Of het een fulltime activiteit, parttime of hobby is. Over hoeveel foodtrucks ze hebben en hoeveel zij denken dat er in Nederland zijn. Over afdrachten op festivals en hoe zij naar de ontwikkelingen kijken in de branche. “Dat laatste doen we ook middels interviews met foodtruckers die we regelmatig op onze site plaatsen.” zegt Van Gent. “Het onderzoek is een eerste begin. Wij hebben ons als doel gesteld de foodtruckbranche te willen professionaliseren en dit onderzoek geeft ons een idee over de populatie en activiteiten van foodtruckers.”

Naast het onderzoek onder foodtruckers is er ook een onderzoek gedaan onder opdrachtgevers. Zij beantwoorden vragen die vooral te maken hebben met prijs en kwaliteit van de foodtrucks en de wijze waarop de communicatie met deze ondernemers verloopt. Van Gent: ”Dit onderzoek was vooral voor onszelf. Uiteraard waren we benieuwd naar het gemak van de site. Maar omdat wij de opdrachtgevers rechtstreeks in contact laten komen en onderhandelen met de foodtruckers, is het belangrijk dat die contacten goed verlopen. Zo blijkt communicatie met aanvragers of opdrachtgevers is een onderwerp waar foodtruckers beter en meer aandacht aan zouden kunnen besteden om succesvol te zijn. De resultaten communiceren we met onze accounthouders om hen te ondersteunen in hun dienstverlening.”

Het algemene onderzoek onder foodtruckers kunnen geïnteresseerden downloaden via www.foodtruckbooking.com