Omgevingsvergunning aanleg zwaaikom zijtak Twentekanalen | Rijkswaterstaat

Omgevingsvergunning aanleg zwaaikom zijtak Twentekanalen

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 15 november 2016- Laatste update: 15 november 2016 11:25 uur

Sinds 19 oktober 2016 ligt de verleende omgevingsvergunning voor de aanleg van een zwaaikom in de zijtak van het Twentekanaal ter inzage.

De locatie van de nieuwe zwaaikom tegenover de XL-Businesskade (op de foto nog in uitvoering).

De vergunning is gedurende 6 weken in te zien op het gemeentehuis in Almelo. In deze periode kunnen belanghebbenden die een zienswijze op de ontwerpvergunning hebben ingediend beroep instellen bij de rechtbank.

Waarom is een omgevingsvergunning nodig

Rijkswaterstaat maakt de Twentekanalen geschikt voor klasse Va-schepen. Deze schepen moeten op verschillende locaties op het kanaal kunnen keren. Voor de zijtak is gekozen om de bestaande zwaaikom bij Bornerbroek niet te vergroten, maar daarvoor in de plaats een nieuwe zwaaikom aan te leggen, tegenover de XL-Businesskade. Schepen hoeven dan niet achteruit terug te varen en kunnen direct keren na het afleveren of ophalen van vracht.

Het huidige bestemmingsplan van de gemeente Almelo laat de aanleg van een zwaaikom bij de XL-Businesskade niet toe. Rijkswaterstaat heeft daarom in december 2015 een omgevingsvergunning aangevraagd om de bestemming van de gekozen locatie voor de zwaaikom te wijzigen en zo de aanleg mogelijk te maken. Deze vergunning is op 12 oktober door de gemeente Almelo aan Rijkswaterstaat verleend.

Kan de zwaaikom aangelegd worden nu de vergunning is verleend?

De grond waar de zwaaikom moet worden gemaakt is deels in het bezit van particuliere grondeigenaren. Rijkswaterstaat is in gesprek om de gronden aan te kopen. Vanzelfsprekend hopen we dat de gesprekken en onderhandelingen leiden tot minnelijke aankoop van de gronden. Komen de partijen er echter niet uit, dan zal Rijkswaterstaat een onteigeningsprocedure starten, een wettelijk traject waarbij de rechter meebeslist over de invulling van de aankoop.

Zijn er bijzonderheden?

Ja, de bomen die langs het kanaal staan markeren een vliegroute voor vleermuizen. De gewone dwergvleermuis en de laatvlieger maken gebruik van deze route. Om de zwaaikom mogelijk te maken, moeten we een aantal bomen aan de westzijde van het kanaal kappen. Dit zou een onderbreking van de vleermuisroute vormen. De Flora- en Faunawet verbiedt een dergelijke onderbreking. Door voor de start van de aanleg van de zwaaikom een nieuwe bomenrij te planten en daarna pas de bestaande bomen te kappen, blijft de route functioneren. Hiervoor heeft Rijkswaterstaat eind september een ontheffing verkregen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Ter inzage

De ontwerpvergunning heeft van 1 juni tot en met 12 juli 2016 ter inzage gelegen. Tijdens deze termijn zijn 4 zienswijzen ontvangen. Deze zijn voorzien van een gemeentelijke reactie en maken onderdeel uit van de vergunning. De zienswijzen hebben niet geleid tot een aanpassing van de ontwerpvergunning.

De verleende vergunning en bijbehorende stukken liggen met ingang van woensdag 19 oktober tot en met dinsdag 29 november 2016 ter inzage bij de publieksbalie van de sector Klant Contact Centrum (centrale hal op de begane grond) aan de Haven Zuidzijde 30 te Almelo. Het besluit is tevens te raadplegen via de website van de gemeente Almelo en het landelijke portaal voor ruimtelijke plannen (NL.IMRO.0141.OM00008-OM41). Meer informatie over het project is te vinden op de projectpagina Twentekanalen: verruimen vaarweg.