Straatambassadeurs actief voor initiatief de nieuwe winkelstraat...


Straatambassadeurs actief voor initiatief de nieuwe winkelstraat17-11-2016Hoe houden we het winkelgebied bruisend en levendig? Wendy Zeeman en Patrick Pronk zijn ondernemers in de Hoornse binnenstad. Zij zetten zich samen met andere ondernemers en bewoners in voor de toekomst van de Hoornse winkelstraten. De ondernemers zijn enthousiast en hopen dat de samenwerking, die is ontstaan, uitbreidt.Initiatief gestart
Afgelopen voorjaar deden zo’n 35 ondernemers mee aan een werksessie onder leiding van het landelijk Platform DNWS. Doel van de sessie was om te kijken naar het soort winkelgebied in Hoorn, de sfeer, uitstraling, financiën en technologie. De ideeën leiden tot een gezamenlijke aanpak en het oppakken van ideeën. Het belangrijkste punt om op te pakken is het verbeteren van de samenwerking. Voor veel winkelstraten hebben zich inmiddels ambassadeurs gemeld, zogenoemde ‘straatambassadeurs’.  De straatambassadeurs benaderen de ondernemers in hun straat om zich samen met hen in te zetten voor de toekomst van de winkelstraat.
Aansluiten bij initiatief
De ondernemers in de Kleine Noord en de Hoorns Straatjes waren al georganiseerd en hebben zich nu ook bij het initiatief aangesloten. Zoals Wendy Zeeman van Charel Fashion. Zij is de straatambassadeur van de Kleine Noord: ‘Door nauw samen te werken met andere straatambassadeurs kunnen we ervoor zorgen dat de winkelstad Hoorn weer gaat bruisen.’ Ook wethouder Ben Tap is enthousiast: ‘Er is veel energie, er wordt samengewerkt aan goede plannen en de ondernemers leren elkaar weer beter kennen op deze manier.’
Samenwerken op diverse punten
Met de actieve ondernemers zijn vele ideeën op de agenda gezet. Zoals de kwaliteit van de straat, de verlichting of het onderhoud en wat daar aan verbeterd zou kunnen worden. Maar het gaat ook over initiatieven die er al zijn en die misschien voor alle ondernemers interessant zijn, zoals een cadeaubon, een groepsapp of een gezamenlijke facebookpagina. De ondernemers zijn ook bezig om hun winkel of horecazaak op google ‘te claimen’ zodat deze goed zichtbaar op internet in beeld is. Ook de wijkagent schuift in het overleg aan om te horen wat er speelt en wat hij voor de ondernemers kan betekenen. Het elkaar snel en makkelijk kunnen vinden is een groot voordeel.
Van leegstand naar woning
Daarnaast zijn enkele ondernemers en een vertegenwoordiger van bewonersgroep ‘Ruimte om te Wonen Hoorn’ een werkgroep gestart die in beeld brengen welke panden er in Hoorn leegstaan. Patrick Pronk van Meurs naaimachines uit de Kleine Noord is lid van de werkgroep Panden: ‘De werkgroep denkt mee over een mogelijke invulling van leegstaande panden en we proberen partijen bij elkaar te brengen om dit te realiseren.’ Ook is de kwaliteit van de panden een belangrijk punt voor de werkgroep. Ze brengen in kaart hoe de staat van het onderhoud en de uitstraling is en wat er verbeterd kan worden. De gemeente Hoorn helpt bij het benaderen van pandeigenaren om iets aan de uitstraling van hun eigendom te kunnen doen.
Een sterk winkelgebied
Binnen de detailhandel (retail) vinden grote, structurele veranderingen plaats. Mede door nieuwe technologie, vergrijzing en economische ontwikkelingen, verandert het koopgedrag van inwoners en bezoekers. De gemeente Hoorn, de vereniging 'Ondernemers Stad Hoorn (OSH) en de Rabobank zijn samen gestart met het initiatief ‘De Nieuwe Winkelstraat’ (DNWS). Het project brengt partners in de detailhandel samen om ideeën voor een sterk winkelgebied op te pakken. Dit initiatief past binnen de regionale visie op detailhandel: het versterken van het Hoornse winkelgebied als koopcentrum in Westfriesland.

Print