Rijkswaterstaat werkt samen met gemeente Hengelo aan de nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal | Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat werkt samen met gemeente Hengelo aan de nieuwe Boekelosebrug over het Twentekanaal

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 28 november 2016- Laatste update: 28 november 2016 14:45 uur

Rijkswaterstaat en de gemeente Hengelo werken de komende jaren samen aan een nieuwe Boekelosebrug. Daarvoor hebben beide partijen een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De brug zelf is eigendom van Rijkswaterstaat en het wegdek wordt beheerd door de gemeente.

De huidige Boekelosebrug in Hengelo

Indrukwekkende entree tweede stadshart

De nieuwe Boekelosebrug wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Hengelo. Het maakt onderdeel uit van het ontwerp van de gemeente Hengelo voor de herontwikkeling van een stadsdeel in Hengelo-Zuid (Hart van Zuid), het 2e stadshart aldus de gemeente. De Boekelosebrug wordt een indrukwekkende entree tot dit gebied vanaf de A35. De plannen van de gemeente voor het ontwerp van de brug zijn dan ook ambitieus. Veel is mogelijk. Het 'mag niet zomaar een brug van 13 in een dozijn worden. De nieuwe brug moet het uithangbordje worden van wat de Twentse maakindustrie op innovatief gebied weet te presteren.' De gemeente verwacht begin 2017 een aannemer te gunnen, die dan aan de slag gaat met een definitief ontwerp.

Toekomstbestendig

De Boekelosebrug stond al op de planning om te worden vervangen. De huidige brug kan met 2 rijbanen van elk 3 m breed de toenemende verkeersdrukte al niet opvangen. Dit verkeer zal nog meer toenemen met de ontwikkeling van het nieuwe binnenstedelijke gebied 'Hart van Zuid'. Het vervangen van de brug en de aanleg van de 'Laan Hart van Zuid' moet de bereikbaarheid van het gebied toekomstbestending maken.

Damwanden vervangen

De gemeente laat gelijktijdig met de bouw van de brug ook de damwanden vervangen, die onderdeel zijn van de landhoofden van de brug. Doordat grotere schepen met een grotere diepte na de verruiming over het kanaal kunnen varen, verandert de belasting op de oevers. Damwanden voorkomen dat er door golfslag van passerende schepen zand uit de oevers spoelt. De meeste damwanden hoeft Rijkswaterstaat tijdens de verruiming van de kanalen slechts te versterken. Oudere exemplaren, zoals bij de Boekelosebrug, moeten we vervangen. De aannemer die de brug gaat bouwen plaatst ook meteen deze door Rijkswaterstaat gefinancierde nieuwe damwanden

De huidige Boekelosebrug in Hengelo

Marko Buiting van het district van Rijkswaterstaat Oost-Nederland (de beheerder van de brug) spreekt van een uitzonderlijke maar constructieve samenwerking: 'Deze samenwerking is geen alledaagse kost voor ons: een brug in rijkseigendom wordt door de gemeente vervangen met subsidie van de provincie Overijssel. Dit vraagt om voortdurende aandacht voor elkaars belangen, werkwijze en ambities. Ik heb er alle vertrouwen in dat we samen een mooie en betaalbare brug gaan realiseren, waarover medio 2019 al de eerste auto's kunnen rijden.'

Ook projectdirecteur Sanne Elferdink van gemeente Hengelo ziet de samenwerking met vertrouwen tegemoet: 'We hebben uitvoerig de tijd genomen om de samenwerkingsovereenkomst op te stellen. Alles is uitgebreid doorgesproken. We hebben ook duidelijke afspraken gemaakt over hoe we tijdens de werkzaamheden met elkaar omgaan en over gezamenlijke beslismomenten, zoals goedkeuring van het definitieve ontwerp. Het traject, om tot de overeenkomst te komen, heeft best tijd gekost, maar er ligt nu een gedegen basis voor onze samenwerking.'