Vijf argumenten voor gepersonaliseerde kleding als relatiegeschenk


Tshirtspolosbedrukken.nl, 20161130 -- Relatiegeschenken hebben een wat oubollig imago. Toch zijn er goede redenen om relatiegeschenken zoals gepersonaliseerde kleding cadeau te doen, als onderdeel van een duidelijke marketingstrategie. Mensen vinden het altijd fijn om cadeautjes te krijgen, zeker als blijkt dat de gever moeite heeft gedaan iets speciaal voor je uit te kiezen, er iets van de gever in zit en het betrekking heeft op het soort relatie dat jullie hebben. Zulke cadeaus worden toch gekoesterd, en dit geeft al de waarde van een relatiegeschenk aan. Meer argumenten nodig? Hieronder geven we er vijf.

Geen irritatie, maar waardering

Het werd al genoemd, maar mensen zijn echt nog steeds blij met cadeaus. Er zijn vele soorten promotie, maar aan flikkerende website-animaties, telefonische verkoop en tv-reclames ergeren mensen zich intussen door de overdaad mateloos. Gepersonaliseerde kleding wordt, mits in de goede maat en van goede kwaliteit, soms wel jarenlang gedragen en heeft dus ook nog eens een groot bereik. 

Efficiënt en effectief de doelgroep bereiken

Een manier om je doelgroep te bereiken is door middel van advertenties, mediacampagnes, mailings en folders. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat slechts een klein gedeelte van de bereikte personen ook daadwerkelijk tot de doelgroep behoren. Relatiegeschenken bereiken daarentegen veel effectiever de doelgroep op meerdere momenten en over langere tijd waardoor het budget beter benut wordt. Er is direct contact is met de doelgroep en er dus ook weinig ruis is in de communicatie. Het is belangrijk dat een cadeau wordt gegeven dat bij de doelgroep past. Qua kosteneffectiviteit is waarschijnlijk alleen gerichte advertising (zoals Google Adwords) vergelijkbaar. 

Producten voor trendsetters creëren een hype

Promotieartikelen kunnen nog wel eens echte collectors items worden. Dat dit niet geldt voor het zoveelste gratis t-shirt met alleen de bedrijfsnaam is niet moeilijk te bedenken. Zeker jongeren willen laten zien dat zij nieuwe trends zetten, en het is dus van belang om met producten te komen waarmee trendsetters zich onderscheiden. Net iets anders dan t-shirts met de bedrijfsnaam als promotiemateriaal zijn bijvoorbeeld hoodies of petjes met daarop een opvallende slogan of afbeelding gedrukt. Deze relatiegeschenken kunnen als ‘hip’ worden bestempeld en hebben het potentieel een hype te worden. Zo komt de doelgroep naar jou toe, in plaats van dat je deze moet gaan opzoeken. Creativiteit is het sleutelwoord. 

Meer bedrukkingsmogelijkheden kleding

De afgelopen jaren zijn de bedrukkingsmogelijkheden enorm gegroeid, en is tevens de kwaliteit van de bedrukkingen beter geworden. Een promotieartikel bestaat nu dus niet alleen meer uit bijvoorbeeld kleding met een logo in de juiste kleuren. Je kunt nu veel meer een eigen draai geven aan de artikelen door opvallende bedrukkingen in bijvoorbeeld glitter of het weergeven van een QR-code. Hierover vind je onder andere meer bij de 15 tips bij het bedrukken van kleding

Relatiegeschenk als beloning voor bestaande klanten

Hoewel het bij sommige organisaties anders lijkt te zijn, is het nog steeds zo dat het behouden van klanten veel goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe. Wil je particulieren of bedrijven die klant bij je zijn juist eens belonen dan andere aan proberen te trekken, dan kan dat ook goed met relatiegeschenken. Bestaande klanten ken je al, je hebt er een relatie mee, en daardoor is het gemakkelijker een specifiek relatiegeschenk te kiezen dat de relatie versterkt. Het kan dan ook van positieve invloed zijn op de relatie met de klant.

Bij relatiegeschenken wordt aan de categorie kleding het meeste budget aan besteed bij organisaties. De populariteit van het bedrukken van kleding is onder andere te danken aan de lagere kosten hiervoor en de snellere mogelijkheden van orderverwerking. Doordat veel bedrijven nu gepersonaliseerde kleding als marketingmiddel inzetten, betekent dat de nadruk nog meer komt te liggen op het opvallen in de menigte en is creativiteit dus steeds belangrijker.