Succesvol tweede VEC symposium in Drachten

Succesvol tweede VEC symposium in Drachten

30-11-2016

Verandering, vernieuwing en techniek in de zorg, dat waren de centrale thema’s tijdens het tweede VEC symposium. Ruim 150 verpleegkundigen werkzaam zijn bij de verschillende dochterorganisaties van Alliade waren naar het Fries Congres Centrum in Drachten gekomen om zich te laten inspireren en prikkelen. Want als er een ding duidelijk was, dan is het dat het vak van verpleegkundige continu in beweging is en blijft. Daar liggen kansen, maar het vraagt ook een open en flexibele opstelling van de professionals.Christina Woudhuizen van de beroepsvereniging V&VN liet haar licht schijnen over de nieuwe beroepsrollen. Die beroepsrollen die in 2020 ingaan, betekenen nogal wat voor het verpleegkundige beroep. Zo komt er een duidelijk onderscheid tussen MBO en HBO opgeleide verpleegkundigen. Dit uit zich ook in taken en verantwoordelijkheden.Goede plannenGert-Jan Schuinder van De Friesland Zorgverzekeraar riep de aanwezigheden op met goede plannen te komen voor de inzet van verpleegkundigen. Dan is er veel mogelijk. Dit kan binnen de muren van de instellingen zijn, maar ook daar buiten in de wijken. Daar liggen volgens Schuinder de meeste kansen. Hij verraste met zijn uitspraak dat iedere cliënt ‘recht heeft op een verpleegkundige’.ZorgrobotDe middag stond vooral in het teken van e-Health en andere toepassingen van technologie in de zorg. Thijs van Houwelingen van de Hogeschool Utrecht gaf een overzicht van wat allemaal mogelijk is, van beeldbellen tot telemonitoring en het gebruik van allerlei handige zorgapps. Met zorgrobot Zora hadden de aanwezigen tussen de middag al kennis gemaakt.Open houdingVolgens Van Houwelingen wordt in 2020 van verpleegkundigen verwacht dat ze op de hoogte zijn van de nieuwste ict-toepassingen in de zorg en deze ook kunnen toepassen; bijvoorbeeld communiceren met een patiënt op afstand zonder onpersoonlijk te zijn. Dit vraagt een open houding van verpleegkundigen naar ict-innovaties.Oudere collega’s snellerUit onderzoek is gebleken dat juist de ervaren verpleegkundigen van 46 jaar of ouder zich al die nieuwe technologie sneller eigen maken dan hun jonge beginnende en fanatiek  app-ende en sms-ende collega’s . Dit komt omdat ze het zorgvak zelf al in de vingers hebben en daardoor makkelijker de overstap naar gebruik van meer techniek maken.Meer dan knopjes,,Die nieuwe techniek is niet alleen een kwestie van de knoppen kennen. Het is veel belangrijker dat je weet hoe en wanneer je de techniek kunt inzetten, zodat deze voor de patiënt of cliënt ook toegevoegde waarde heeft. Het begint altijd met een goed plan”, aldus Van Houwelingen, die vervolgens een live beeldbel gesprek startte tussen een patiënt en de zaal.Minder eenzaamDe patiënt Guus is erg tevreden over het beeldbellen, waardoor hij op ieder moment van de dag of de nacht met vragen bij de instelling terecht kan. Hij voelt zich minder eenzaam, omdat hij hierdoor ook makkelijker contact legt met anderen. Op een vraag uit het publiek of het contact op afstand het echte fysieke contact ook kan vervangen, aarzelde hij even. Alleen beeldbellen is onvoldoende, ,,het is ook wel fijn als er zo nu en dan een ‘echte’ hulpverlener over de vloer komt’’. Beeldbellen is een waardevolle aanvulling op de zorg, maar altijd in combinatie met echte fysieke contacten, luidde de conclusie.Alliade innovatiefDe inspirerende dag ging niet alleen over de toekomst. Alliade en alle dochterorganisaties bevinden zich bij een aantal van de geschetste technologische trends in de voorhoede. We kunnen al beeldbellen en passen dit ook toe, in personenalarmering zetten we belangrijke stappen en we passen de medicatie app om doseringen op afstand te checken al volop toe. En voor de inzet van robots werken we aan een goed plan. In de workshops presenteerde Alliade alle innovatie en technologie die in huis is. De aanwezigen waren positief verrast over alles wat er al is en kan binnen de eigen organisatie.