Een spiegel voor de school: handreiking audits en visitaties


16-01-2017
Goed Bestuur

[IMG]Auditeren, auditie doen, op audientie komen, onze taal kent vele variaties op het Latijnse woord audire. Allemaal hebben ze te maken met horen en gehoord worden. Maar bij audits in het basisonderwijs draait het niet alleen om horen en gehoord worden. Een geauditeerde school moet zich ook
gehoord voelen. Zodat er daadwerkelijk iets gebeurt met de aangedragen verbeterpunten en ze niet op de plank belanden. Hoe je dat bereikt, vertellen de door de PO-Raad getrainde auditoren en een aantal experts in het boekje 'Een spiegel voor de school'.

Veel besturen zijn zoekende naar een handreiking om audits, visitaties en zelfevaluaties verder te ontwikkelen, om zo hun kwaliteit zichtbaar te maken en te evalueren. De auditorenscholing van de PO-Raad voor bovenschoolse kwaliteitsmedewerkers en schoolleiders kan scholen hierbij helpen. De
deelnemers gaan met hun eigen kwaliteitsvragen aan de slag. Op basis hiervan ontwerpen of verbeteren zij hun audit- of visitatieproces en kwaliteitscyclus.

Waarom doet de PO-Raad dit?

De PO-Raad vindt dat kwaliteitsbewustzijn en verantwoording bij een volwassen, zelfbewuste sector horen. Het zijn immers publieke middelen waar de sector mee werkt. Transparantie over wat je doet en met welk resultaat, draagt bij aan de horizontale dialoog: het gesprek met de partners van de
school en het bestuur over de maatschappelijke toegevoegde waarde.

Met deze publicatie hoopt de PO-Raad anderen te inspireren om ook te gaan werken met audits en zelfevaluaties in hun bestuur. Bij elkaar in de keuken kijken is soms spannend, maar vooral ontzettend waardevol. Zo zegt een deelnemer in het boekje: "Hier zijn wij, kom kijken hoe goed we het doen
en geef ons feedback en handvatten om het nog beter te maken."

Wilt u ook deelnemen aan de auditorenscholing van de PO-Raad? Of behoefte aan meer informatie? Neem dan contact op Nienke Deelstra ((n.deelstra@poraad.nl))

Laatst gewijzigd:
maandag 16 januari 2017