“Maak van Rotterdam Airport een internationale showcase!”

Persbericht ChristenUnie-SGP Rotterdam - 18 januari 2017

“Maak van Rotterdam Airport een internationale showcase!”

Rotterdam The Hague Airport moet dé luchthaven worden waar het allereerste emissievrije passagiersvliegtuig ter wereld vertrekt en waar overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken aan duurzame innovaties in de luchtvaartsector. Dat is de ambitie van de ChristenUnie-SGP in Rotterdam. Door middel van een initiatiefnota pleit burgerraadslid Mark de Boer ervoor om van de regionale luchthaven een internationale showcase – van duurzame innovaties in de luchtvaartsector – te maken.

Stelt u zich eens voor dat de luchtvaart emissievrij zou zijn en dat vliegtuigen niet tot nauwelijks geluid maken. Zou er dan nog steeds zoveel weerstand bestaan bij omwonenden van luchthavens en bij natuur- en milieuorganisaties? Zouden we ons dan nog steeds zorgen maken over de groei van de luchtvaartsector en de bijbehorende milieueffecten? Of gaan we het vliegtuig dan wellicht zien als een normaal openbaar vervoersmiddel zoals de bus of de trein? Alleen dan voor de wat langere afstanden.

Utopie?

Het lijkt haast een utopische visie op de luchtvaart maar dit toekomstbeeld is dichterbij dan u wellicht zult denken. “Onze regio kent zoveel bedrijven en kennisinstellingen die samen heel goed in staat zijn om de luchtvaartsector drastisch te vergroenen. We wachten al jaren op schonere en stillere vliegtuigen van de grote vliegtuigbouwers maar die ontwikkeling gaat traag. Te traag wat ons betreft en er is ook geen reden om daarop te wachten. Laten we nu de kennis in onze regio bij elkaar brengen en als regio internationaal koploper worden in duurzame luchtvaartinnovaties.”, aldus De Boer.

In het voorstel van de ChristenUnie-SGP moet er op Rotterdam The Hague Airport een innovatieve campus verrijzen waar – vergelijkbaar met de RDM Campus in de Rotterdamse haven – wetenschappers, (startende) bedrijven, pioniers en studenten in een grote hangar samenwerken aan de laatste (technische) innovaties in de luchtvaartsector. “Wie weet rolt er over heel wat jaar een emissievrij vliegtuig uit deze hangar en slagen we erin om de sector te inspireren en mee te krijgen in deze vergroening. Dat vraagt om realistische tussenstappen. Op de nieuwe campus zal vermoedelijk eerst gewerkt worden aan kleinere innovaties die ons dichterbij emissievrij vliegen brengen en die eenvoudig toepasbaar zijn op de vliegtuigen die nu al op de luchthaven vliegen. De overheid kan bijdragen door bijvoorbeeld het wegnemen van wet- en regelgeving die verduurzaming van de luchtvaartsector belemmeren.”

Wat gebeurt er al?

Het initiatief van de ChristenUnie-SGP sluit naadloos aan op het al bestaande Innovation Airport programma van Rotterdam The Hague Airport en de TU Delft. Dit programma heeft als doel om de onderlinge samenwerking te bevorderen ten behoeve van onderzoek, innovatie en de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaartsector. Eind 2016 gaven Ron Louwerse (directeur Rotterdam The Hague Airport) en Tim van der Hagen (president executive board, TU Delft) als eersten hun commitment aan dit innovatieprogramma maar inmiddels hebben ook andere (markt)partijen zich verbonden. Het initiatief van de ChristenUnie-SGP gaat nog wel iets verder dan het Innovation Airport programma door te stellen dat het allereerste emissievrij passagiersvliegtuig van Rotterdam The Hague Airport moet vertrekken. “Wij willen dat de gemeente Rotterdam deze ambitie gaat inbrengen in het Innovation Airport programma en daaraan actief gaat bijdragen zodat deze innovaties ook daadwerkelijk in onze regio gaan plaatsvinden. Rotterdam heeft profijt van een regionale luchthaven maar heeft nog veel meer baat bij een nieuw sterk economisch cluster dat voor veel nieuwe banen gaat zorgen en bijdraagt aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven en pioniers.”, aldus De Boer.

Draagvlak

De ChristenUnie-SGP hoopt dat ook omwonenden van de luchthaven de plannen zullen omarmen omdat het initiatief bijdraagt aan het versneld terugdringen van geluid en uitstoot op en rond de luchthaven. “Wij zetten vol in op het reduceren van de negatieve effecten maar willen dit tegelijkertijd combineren met een groene toekomst voor de luchtvaart. Door te investeren in een innovatieve campus geven we weliswaar ruimte aan nieuwe bedrijvigheid maar alleen om dichter bij onze ambitie te komen: emissievrij vliegen op Rotterdam The Hague Airport.”, aldus De Boer.

Daarmee is overigens niet gezegd dat de ChristenUnie-SGP in Rotterdam ook automatisch voor de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport is. “Ons initiatief staat volledig los van het luchthavenbesluit en dus de wens van de luchthaven voor meer geluidsruimte. Of er nu wel of geen uitbreiding komt, onze ambitie blijft gewoon overeind!”

Klik hier voor een digitaal exemplaar van de betreffende initiatiefnota. https://issuu.com/cusgprotterdam/docs/initiatiefnota_rtha_als_internation