Nieuwe structuur voor weekkranten Persgroep

De Persgroep Nederland gaat herstructureren bij de huis-aan-huisbladen.

Het doel is de productiekosten van de weekkranten te verlagen. Daarmee is het mogelijk te investeren in het huis-aan-huisportfolio en het digitale initiatief Indebuurt.nl.

De Persgroep geeft 143 weekkrant-titels uit, met een wekelijkse oplage van in totaal 4,5 miljoen exemplaren. Door een andere organisatie, meer samenwerking met lokale partijen en grotere inzet van freelancers kan de vaste bezetting worden teruggebracht van ruim negentig naar dertig arbeidsplaatsen. De Persgroep doet een maximale inspanning voor herplaatsing binnen de onderneming, onder meer bij Indebuurt.nl. Dit lokale digitale initiatief is operationeel in Utrecht, Delft en Dordrecht en wordt dit jaar uitgerold in meer steden in Nederland.

Weekkranten spelen in veel huishoudens een belangrijke rol als lokale nieuwsbrenger en advertentiemedium. Uit recent onderzoek van het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) blijkt dat 11,9 miljoen Nederlanders wel eens een weekkrant lezen; 8,3 miljoen mensen doen dat wekelijks.