Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed | Rijkswaterstaat

Onderhoud Zuid-Willemsvaart 's-Hertogenbosch gereed

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 03 maart 2017- Laatste update: 03 maart 2017 16:18 uur

De onderhoudswerkzaamheden aan de Zuid-Willemsvaart in 's-Hertogenbosch zijn afgerond. Rijkswaterstaat verving het afgelopen jaar over een lengte van ongeveer 9 km de damwanden tussen de Henriettesluis nabij Engelen en de kruising met het Maximakanaal nabij Den Dungen.

Ook werd het bodemniveau van de Zuid-Willemsvaart teruggebracht naar de ontworpen diepte. 'De meeste damwanden waren aan het einde van hun levensduur of verkeerde in slechte staat. Nu kunnen ze weer tientallen jaren mee', vertelt Koen Krowinkel, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Om het bodemniveau van het kanaal terug te brengen naar de ontworpen diepte werd op bepaalde delen van het kanaal bagger van de bodem verwijderd (100.000 m3), terwijl op andere delen het bodemniveau wordt aangevuld (ongeveer 6.000 m3).

Extra leefruimte bever

Tijdens de voorbereidingen van de onderhoudswerkzaamheden werden bij de Ertveldplas, in het noorden van de stad, knaagsporen van bevers aangetroffen. Rijkswaterstaat heeft op dat moment extra maatregelen genomen om de bevers meer leefruimte te geven en hun leefgebied in en rond 's-Hertogenbosch te verbeteren. Volgens Krowinkel was dat geen gemakkelijke opgave: 'De stalen damwanden die gebruikt worden als nieuwe oeverbescherming waren al besteld en de aannemer stond op het punt van beginnen. We moesten dus snel zoeken naar een creatieve oplossing om met het aanwezige materiaal en binnen de tijd die was afgesproken een nieuw ontwerp te maken. Dat is gelukt.'

Aanleiding werkzaamheden

Na de oplevering van het Maximakanaal is de Zuid-Willemsvaart traverse Den Bosch begin 2015 overgedragen aan de gemeente 's-Hertogenbosch. Rijkswaterstaat bracht in het kader van die overdracht de oevers en de bodem op orde. 'Door dit onderhoud blijft het kanaal ook komende jaren op een veilige wijze beschikbaar.' De werkzaamheden zijn uitgevoerd door aannemerscombinatie Hakkers-Beens en namen ruim 1 jaar in beslag.