Aandacht voor slachtoffer in letselschadeproces

Minister Hirsch Ballin van Justitie wil nagaan hoe het letselschadeproces kan worden verbeterd om meer aan de wensen van slachtoffers tegemoet te komen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat voor slachtoffers en hun naasten niet alleen de (hoogte van de) uiteindelijke vergoeding van belang is, maar vooral ook de manier waarop tot dat resultaat wordt gekomen.

Dit blijkt uit een brief van de bewindsman die hij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, samen met het rapport ‘Slachtoffers en aansprakelijkheid’. Dit rapport bevat de resultaten van het onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Justitie is uitgevoerd door het Interfacultair samenwerkingsverband Gezondheid en Recht van de Vrije Universiteit te Amsterdam. De brief is een reactie op het rapport.

Verkeersslachtoffers, slachtoffers van arbeidsongevallen en van medische fouten hebben behoefte aan erkenning. Sommigen willen dat de wederpartij aansprakelijkheid neemt voor zijn daden, als voorwaarde om serieus te worden genomen door de eigen sociale omgeving.

Als de wederpartij toegeeft een fout gemaakt te hebben en voelt wat daarvan de gevolgen zijn voor het slachtoffer is dat niet zonder betekenis. Dit geldt ook voor het meeleven en de excuses van de wederpartij. De minister vindt dat op grond van deze uitkomsten gekeken moet worden of het letselschadeproces verbeterd kan worden, zodat er binnen dit proces meer ruimte is om aan deze wensen tegemoet te komen.

Daarom zou onderzocht kunnen worden in welke mate en op welke wijze de onlangs ingevoerde Gedragscode Behandeling Letselschade hierop van invloed is. Zo zou in een eventueel vervolgonderzoek na kunnen worden gegaan of in letselschadeprocessen waarbij gewerkt wordt volgens de Gedragscode betere resultaten worden geboekt als het gaat om de vervulling van immateriële behoeften en mogelijk ook herstel, dan in processen waar de Gedragscode niet is gevolgd. De gedragscode moet ervoor zorgen dat de (buitengerechtelijke) afwikkeling van letselschadeclaims kwalitatief beter, sneller, slachtoffervriendelijker en goedkoper kan verlopen. Door de gemaakte afspraken wordt voor partijen helder wat er gaat gebeuren, welke stappen gezet moeten worden en wanneer en binnen welke termijnen dingen moeten worden afgehandeld.