Brief aan de Tweede kamer over de handreiking kostentoerekening leges en tarieven

Hierbij bied ik u de Handreiking kostentoerekening leges en tarieven aan. Deze handreiking geeft uitvoering aan het kabinetsstandpunt zoals verwoord in de Meibrief Vereenvoudiging Vergunningen ten aanzien van de conclusies uit de eerste fase van het Project Vereenvoudiging Vergunningen. Het kabinet is van mening dat de betalende partij bij rechten, heffingen en tarieven door of vanwege overheidsorganen en zelfstandige bestuursorganen duidelijk inzicht moet hebben in de manier waarop de prijzen worden bepaald. Het kabinet heeft tevens uitgesproken dat het hecht aan het profijtbeginsel en het kostenveroorzakersbeginsel bij de beantwoording van de vraag wie de kosten van de behandeling van een vergunningaanvraag moet dragen. De Handreiking kostentoerekening gaat in op bovengenoemde problematiek en geeft inzicht in de doorberekening van de kosten in de rechten, heffingen en tarieven die maximaal 100% kostendekkend mogen zijn. Dit inzicht is niet alleen van belang voor de heffende instantie zelf, maar draagt ook bij aan een groter draagvlak voor de leges en tarieven.

De rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen verlenen talloze diensten aan burgers, bedrijven en aan elkaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat, noch bij de heffende overheid, noch bij de belaste burger altijd ondubbelzinnig duidelijk is welke kosten van de dienstverlenende overheid op de dienstafnemende burger mogen worden verhaald. De onderhavige handreiking tracht op deze punten duidelijkheid te scheppen en bevat handreikingen voor de doorberekening van kosten door de rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen.
In de handreiking wordt beschreven welke kosten op welke manier kunnen worden toegerekend aan leges en tarieven. Tevens worden voorstellen gedaan hoe de heffende instantie de kosten en bijbehorende baten van haar dienstverlening zodanig kan rapporteren (zowel in de begrotingsfase als in de verslagleggingfase), dat de burger aansluiting kan vinden tussen de begroting van het overheidslichaam en zijn aanslag, nota of rekening. Het resultaat bestaat uit transparantere toerekenings- en verslagleggingsmodellen, die meer draagvlak bij de burger doen ontstaan voor de door hem voor overheidsdiensten te betalen vergoedingen.
De handreiking is ontwikkeld in samenspraak met een klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen. De handreiking zal worden gepubliceerd op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken, inclusief verdiepingsteksten, en zowel door het ministerie als door de koepelorganisaties met klem worden aanbevolen bij de instanties waar deze handreiking voor is bedoeld. De handreiking zal jaarlijks worden geactualiseerd om zo veel mogelijk aan te sluiten bij de actuele regelgeving, jurisprudentie en de praktijk.

Ik hoop en verwacht dat deze handreiking leidt tot inzichtelijke kostenopbouw in de rechten, heffingen en tarieven zoals geheven door de overheid en de daaraan gelieerde organisaties.

DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

drs. A. Th. B. Bijleveld-Schouten