Strengere eisen voor langere en zwaardere vrachtwagencombinaties

Langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV’s) moeten vanaf 1 november 2007 voldoen aan strengere voorwaarden om een ontheffing te krijgen. Dit vooral met het oog op de verkeersveiligheid. Tegenover de nieuwe eisen voor wegen en voertuigen staat wel dat er meer combinaties de weg op mogen.

LZV’s zijn vrachtwagencombinaties van maximaal 25,25 meter lang. Na twee proefperiodes met LZV’s in de afgelopen jaren volgt per 1 november 2007 de zogenoemde ervaringsfase. In een brief aan de Tweede Kamer zet minister Camiel Eurlings de nieuwe voorwaarden op een rij. Deze zijn voornamelijk gesteld uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Zo moeten de vrachtwagencombinaties onder meer:

  • voorzien zijn van een spiegeluitrusting conform de nieuwste Europese bepalingen;
  • beschikken over geavanceerde remsystemen;
  • beschikken over een aslastmeetsysteem;
  • voorzien zijn van een bord op de achterzijde met daarop een contour van de combinatie en een vermelding van de lengte in meters.

De chauffeurs moeten minstens vijf jaar ervaring hebben en in het bezit zijn van een aanvullend certificaat. Anders dan in voorgaande proeven mogen de combinaties vanaf 1 november niet meer wegen dan vijftig ton en moeten ze voldoen aan een maximale laadlengte. LZV’s mogen slechts op een beperkt gedeelte van het Nederlandse wegennet rijden. Uitgangspunt is dat alleen op autosnelwegen en van autosnelweg naar industrieterrein mag worden gereden op wegen die daarvoor geschikt zijn.

In de ervaringsfase geldt voor ondernemers geen maximum voor het in te zetten aantal voertuigcombinaties. De ervaringsfase duurt naar verwachting drie tot vijf jaar en is bedoeld om op grote schaal ervaring op te doen met langere vrachtwagencombinaties. Deze periode wordt bijvoorbeeld gebruikt voor onderzoek naar de positie van kwetsbare verkeersdeelnemers.