Paspoort aanvragen in gemeente naar keuze

Aanvragers van een reisdocument kunnen in de toekomst terecht in de gemeente van hun keuze. De Rijksministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met een daartoe strekkende wijziging van de Paspoortwet.

De basis voor het aanvragen van een reisdocument in een gemeente naar keuze wordt gelegd door de vorming van een centrale, 24 uur per dag online raadpleegbare reisdocumentenadministratie. Momenteel is de reisdocumentenadministratie decentraal georganiseerd. De belangrijkste reden voor deze verandering is het tegengaan van identiteitsfraude. Met een nieuwe, centrale reisdocumentenadministratie kunnen paspoortuitgevende instanties bij een aanvraag beter controleren of de door een aanvrager opgegeven gegevens juist zijn. Zo kan worden gecontroleerd of de aanvrager onder een andere identiteit al in het bezit is van een Nederlands reisdocument. Ook kan de status van een reisdocument worden opgevraagd om te controleren of een document is opgegeven als gestolen, vermist of van rechtswege vervallen. Voor de uitgevende instanties op de Nederlandse Antillen en Aruba, en voor ambassades en consulaten is de meest actuele informatie straks direct beschikbaar, waar dat voorheen vanwege verschillende tijdszones niet altijd het geval was.

In het kader van een makkelijkere aanvraag van een reisdocument is eerder bekend gemaakt dat aanvragers van een reisdocument vanaf juni 2009 niet meer bij een fotograaf langs hoeven omdat hun pasfoto’s aan de gemeentebalie kunnen worden gemaakt.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.