Antwoorden op kamervragen van Willemse-van der Ploeg en Vietsch over de eigen bijdrage bij opname in een verpleeghuis

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DZ-K-U-2793565

29 augustus 2007

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op kamervragen van Kamerleden Willemse-van der Ploeg en Vietsch (CDA) over de eigen bijdrage bij opname in een verpleeghuis over (2060723050)

Vraag 1
Deelt u de mening dat het terecht is dat de hoge eigen bijdrage bij opname in een verpleeghuis pas ingaat na een bepaalde termijn nadat gebleken is dat de opname structureel en niet meer tijdelijk van aard is? 1)

Antwoord 1
Ja, want zo is het in het Bijdragebesluit zorg geregeld.

Vraag 2
Hoe lang zou de termijn minimaal moeten zijn voor een opgenomen cliënt om diens woning te ontruimen en de huur op te zeggen, of de woning te verkopen?

Antwoord 2
Uitgangspunt bij de AWBZ-bijdragen is al sinds jaar en dag dat die termijn drie maanden bedraagt. Een dergelijke termijn wordt als voldoende beschouwd.
Voordat per 1 januari 2003 overgegaan werd op het verzamelinkomen als grondslag voor de hoogte van de intramurale bijdrage gold voor het afbouwen van het zelfstandige huishouden een detailleerde en ingewikkelde regeling waarbij van de hoge intramurale bijdrage gedurende een periode van drie maanden allerlei posten voor dat huishouden (waaronder voor hypotheek of huur woning) afgetrokken konden worden. Om de bijdrageregeling geautomatiseerd te kunnen uitvoeren, zodat verzekerden niet elk jaar ingewikkelde formulieren meer hoefden in te vullen en ook anderszins de administratieve lasten konden worden verminderd, is gekozen om in deze situatie ook de lage intramurale bijdragen van toepassing te laten zijn. Bij de lage intramurale bijdrage is immers uitgangspunt dat er sprake is van een eigen huishouden.

Vraag 3
Wat vindt u ervan dat momenteel deze termijn verminderd wordt met de tijd van de tijdelijke opname in het verpleeghuis en met het voorafgaande ziekenhuisverblijf, zelfs als dit verblijf niets te maken heeft met de opname in het verpleeghuis?

Antwoord 3
De termijn van drie maanden wordt niet verminderd met de tijd van tijdelijke opname in het verpleeghuis en met het voorafgaand ziekenhuis verblijf.

Vraag 4
Waarom bepaalt het zorgkantoor wanneer iemand niet meer terug zal keren naar huis en dus een hoge eigen bijdrage moet betalen en waarom is dit niet gekoppeld aan de indicatie van het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) waarin aangegeven wordt of de opname tijdelijk of structureel is?

Antwoord 4
In het Bijdragebesluit zorg is vastgelegd dat het zorgkantoor beoordeelt of het waarschijnlijk is dat de verzekerde binnen niet al te lange tijd terug kan keren naar de maatschappij om zo te bepalen of de hoge of de lage intramurale bijdrage van toepassing is. Het zorgkantoor is immers op dit moment de instantie die, namens de zorgverzekeraar, formeel de eigen bijdrage vaststelt. Of er sprake kan zijn van een eventuele terugkeer naar huis stelt het zorgkantoor vast na overleg met de behandelend arts. Het CIZ heeft daarin tot nu toe geen rol omdat de zorg niet wijzigt.
Met ingang van 1 januari 2008 stelt het CAK de eigen bijdrage vast. Het CAK is niet de instantie die met zorgaanbieders over de zorginhoud contact onderhoudt. Op dit moment ben ik in overleg met het CIZ, CVZ en het CAK om voor de onderhavige kwestie een oplossing te vinden.

Vraag 5
Wat is de invloed van het voornemen in het regeerakkoord tot het financieel scheiden van wonen en zorg op de hoogte van de eigen bijdrage AWBZ?

Antwoord 5
Als een verzekerde niet meer in een AWBZ-instelling verblijft, geldt voor hem ook de hoge intramurale bijdrage niet meer.

Vraag 6
Bent u bereid om de huidige regeling eigen bijdrage aan te passen bij de overgang van de zorgkantoren naar het Centraal administratiekantoor Bijzondere zorgkosten (CAK) per 1 januari 2008 en daarbij de regeling te vereenvoudigen en de administratieve lasten te beperken? Zo ja, op welke wijze?

Antwoord 6
Met het invoeren van het verzamelinkomen als grondslag voor de hoogte van de intramurale eigen bijdrage is de bijdrageregeling per 1 januari 2003 al vereenvoudigd en zijn de administratieve lasten al beperkt. Daarvoor hoeft de huidige regeling niet te worden aangepast. Voor het overhevelen per 1 januari 2008 van de uitvoering van de intramurale bijdrage van de zorgkantoren naar het CAK is het Bijdragebesluit zorg al een jaar geleden aangepast, omdat de zorgkantoren en het CAK de overheveling moesten kunnen gaan voorbereiden. Ook daarvoor wordt de huidige regeling dus niet meer aangepast. Wel wordt dus nog bezien hoe op een eenvoudige wijze kan worden vastgesteld of iemand de hoge bijdrage verschuldigd is, omdat hij niet meer naar huis zal terugkeren.

1) CVZ, brochure “Uw eigen bijdrage bij verblijf in een AWBZ-instelling”
2) http://www.CVZ.nl