Minder regels, betere dienstverlening

Gemeenten en Rijk hebben afspraken gemaakt over de verbetering van de dienstverlening voor burgers en bedrijven en de vermindering van het aantal regels. Deze afspraken zijn vastgelegd in de uitvoeringsagenda, waarmee gemeenten en Rijk onderstrepen samen aan de slag te gaan. Doel is de dienstverlening merkbaar te verbeteren, knelpunten op te lossen en de regeldruk met 25% te verminderen. De uitvoeringsagenda is vandaag ondertekend door burgemeester Verkerk van Delft namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de staatssecretarissen Bijleveld (BZK), De Jager (Financiën) en Heemskerk (Economische Zaken).

De uitvoeringsagenda volgt op het op 4 juni 2007 gesloten bestuursakkoord tussen gemeenten en Rijk. In dat akkoord zijn afspraken gemaakt om de regeldruk voor burgers en bedrijven merkbaar te verminderen en de dienstverlening te verbeteren. De VNG heeft daarom een lijst van blokkades opgesteld die met voorrang zullen worden aangepakt. Zo kunnen Rijk en gemeenten samen de wet- en regelgeving merkbaar verbeteren, ook al omdat Rijksregelgeving die 94% van de administratieve lasten veroorzaakt, de aanpak van lokale regels bemoeilijkt. De uitvoeringsagenda pakt verder de belangrijkste knelpunten voor burgers en bedrijven aan door te werken aan begrijpelijke taal en snelle dienstverlening van niveau. Bij de verstrekking van vergunningen wordt meer uitgegaan van het vertrouwen in burgers en bedrijven, maar bij overtreding van de regels wordt ook strenger gestraft. Verder gaan gemeenten onverkort door met het doorlichten van alle modelverordeningen om zo overbodige regels te schrappen of anders regels waar mogelijk te vereenvoudigen.

Uiterlijk in 2010 worden de administratieve lasten voor bedrijven bij het verkrijgen van subsidies met 25% teruggebracht. Het ministerie van Economische Zaken ondersteunt gemeenten bij hun verbeterplannen met het handboek Verkrijgingssubsidies, waarmee regelingen met zo min mogelijk lasten kunnen worden opgesteld. Verder blijft het verminderen en vereenvoudigen van vergunningen voor zowel Rijk als gemeenten een belangrijke prioriteit. Zo kunnen bij een aanvraag meerdere vergunningen worden gebundeld om de last voor de aanvrager te verminderen. Dit heeft vooral voordelen voor de horeca, vrijwilligersorganisaties en organisatoren van evenementen.

Verder gaan gemeenten en het Rijk werken met een volgsysteem (tracking en tracing systeem) om burgers en bedrijven inzicht te geven in de afhandeling van hun aanvraag. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de wacht- en doorlooptijden, zodat de dienstverlening kan worden verbeterd en de wacht- en doorlooptijden kunnen worden verkort. Ook zullen de wettelijke termijnen van de meest aangevraagde producten inzichtelijk worden gemaakt. Verder wordt de dienstverlening verbeterd doordat burgers slechts één keer hun gegevens hoeven aan te leveren bijeen klantcontactcentrum van de overheid.

Veel burgers ervaren problemen met overheidsformulieren. Dit wordt zowel door gemeenten als Rijk erkend. Daarom zullen nieuwe formulieren in voor de doelgroep begrijpelijke taal worden opgesteld. Ook zullen de 25 meest gebruikte overheidsformulieren uiterlijk in 2008 begrijpelijk zijn. Voor dit proces wordt een norm van begrijpelijkheid ontwikkeld en krijgen formulierenmakers specifieke trainingen.

Enkele andere afspraken in de uitvoeringsagenda zijn het gebruik van het Digitaal Klant Dossier, vereenvoudiging van de aanvragen voor inkomensafhankelijke regelingen, inzet van vormen van mediation bij de overheid om bezwaar te voorkomen, accountmanagement voor (grotere) bedrijven en de publicatie van alle bekendmakingen op internet in 2010.