Modellen voor aanpak tegen agressie en geweld

De aanpak tegen agressie en geweld kan per sector en organisatie verschillend zijn. Toch zijn er verschillende instrumenten die sterke overeenkomsten vertonen. Bijvoorbeeld het invoeren van huisregels (wat wordt verwacht van de bezoekers of klanten) en gedragsregels (wat kunnen onze bezoekers en klanten van ons verwachten). Immers: wanneer klanten of bezoekers weten wat ze kunnen verwachten, zullen ze minder snel geneigd zijn over te gaan op agressie of geweld. Vanuit het programma Veilige Publieke Taak werken we aan modellen die in iedere organisatie of sector kunnen worden aan ingezet, desgewenst zelf aangevuld of aangepast aan de eigen aanpak.

In het actieprogramma van 2006 stonden drie modellen opgenomen, namelijk:

  1. Een model voor huisregels: regels die aangeven welk gedrag verwacht wordt van personen in een (semi-)publieke ruimte. Deze huisregels kunnen worden gecommuniceerd naar burgers.
  2. Interne gedragscodes: interne regels binnen een organisatie/beroepsgroep over hoe te handelen bij agressie en geweld.
  3. Een modelprotocol voor afhandeling van voorvallen van agressie en geweld (inclusief financieel verhaal op de dader, mogelijkheden en effecten van aangifte). Dit model bevat handvatten voor het geven van een reactie.

In het uitgewerkte actieprogramma is gekozen om een breed pakket van samenhangende instrumenten aan werkgevers met een publieke taak aan te bieden. Dit betekent dat er praktische instrumenten komen voor het voorkomen, beperken en afhandelen van agressie en geweld. Een eerste versie van deze modellen is inmiddels opgeleverd en besproken met vertegenwoordigers uit verschillende sectoren. Aan de hand van de gemaakte opmerkingen worden de modellen nu aangepast. Vervolgens wordt in een aantal sectoren een pilot gedraaid. De verwachting is dat de modelprotocollen uiterlijk 1 januari 2008 vrij beschikbaar zijn. In een volgende nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de voortgang.