Antwoorden op kamervragen van Omtzigt, Schermers en de Vries over een minimumtarief voor medisch specialistische zorg

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAA

CZ-K-U-2811330

20 december 2007

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van de Kamerleden Omtzigt, Schermers en de Vries over een minimumtarief voor medisch specialistische zorg (2070803800).

Vraag 1
Heeft u in een aanwijzing aan de Nederlandse Zorgautoriteit behalve een maximumuurtarief ook een minimumuurtarief ingesteld voor medisch specialistische zorg? Zo ja, is het betalen van een lager tarief strafbaar op grond van de Wet op de economische delicten?

Antwoord 1
In de aanwijzing van 23 juli 2007 heb ik geschreven dat de Nederlandse Zorgautoriteit met ingang van 1 januari 2008 een bandbreedte invoert voor de vergoeding van de zorg zoals deze door medisch specialisten wordt geleverd en door medisch specialisten in rekening kan worden gebracht aan ziekenhuizen. Deze bandbreedte dient te bestaan uit het normatief uurtarief van euro132,- (prijspeil 2006), met een marge van plus of min euro 6,-.
Het bandbreedtetarief is het resultaat van de onderhandelingen met de Orde over een onderbouwd normatief uurtarief van medisch specialisten. U bent bij brief van 17 januari 2007 (kenmerk CZ/TSZ 2743788) geïnformeerd over de bereikte overeenstemming. De inzet van het onderbouwde normatieve uurtarief is ondermeer het nivelleren van de grote inkomensverschillen tussen medisch specialisten maar vooral ook een onderbouwd uurtarief dat maatschappelijk aanvaardbaar is. Door de bandbreedte is nog wel een differentiatie in beloning mogelijk, oftewel beloning naar prestatie, maar dan binnen grenzen. Daarbij is gekozen voor een bandbreedte om rekening te kunnen houden met werkbelasting.
Overigens geldt de bandbreedte alleen in het onderhandelingsverkeer tussen ziekenhuis en medisch specialist. Voor hetgeen door het ziekenhuis in rekening kan worden gebracht bij zorgverzekeraar geldt het vaste uurtarief van euro132,- (prijspeil 2006).

Medisch specialisten en ziekenhuizen zijn vrij om binnen de bandbreedte met elkaar te onderhandelen. Het meer dan euro 132,- (prijspeil 2006) plus euro 6,- of minder dan euro 132,- min euro 6,- in rekening brengen is inderdaad een economisch delict.

Vraag 2
Klopt het dat hierdoor relatief eenvoudige behandelingen op bijvoorbeeld de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis, die eigenlijk zijn aan te merken als huisartsenzorg en kunnen worden uitgevoerd door arts-assistenten en gespecialiseerde verpleegkundigen, meer dan twee keer zo duur worden?

Antwoord 2
Nee, ook ten tijde van de lumpsumbekostiging was het niet mogelijk om SEH-zorg in te kopen tegen huisartsentarieven. De invoering van het bandbreedtetarief heeft hier niets in veranderd.

Vraag 3
Is het Europeesrechtelijk mogelijk om een minimumtarief in te stellen?

Antwoord 3
Indien hier onder het minimumtarief wordt verstaan de onderkant van de bandbreedte waarbinnen ziekenhuizen en medisch specialisten met elkaar kunnen onderhandelen, dan kan worden bevestigd dat het Europeesrechtelijk mogelijk is om een bandbreedte in te stellen.

Vraag 4
Bent u bereid om in het belang van reële tarieven en de noodzakelijk kostenbesparingen in de zorg af te zien van een minimumtarief?

Antwoord 4
Mocht blijken dat de onderhandelingen over het uurtarief goed verlopen, dan kan mogelijk in de toekomst met minder regulering worden volstaan. Ik heb de zorgautoriteit dan ook verzocht om de werking van het uurtarief in 2008 te evalueren.

Omdat de keten van acute zorg beter en zeker doelmatiger georganiseerd/ bekostigd zou kunnen worden, heb ik in januari van dit jaar de NZa gevraagd onderzoek te doen naar de bekostiging van de keten acute zorg. Begin volgend jaar adviseert de NZa mij over de grootste bekostigingshindernissen waar zorgaanbieders en zorgverzekeraars tegen aan lopen bij het doelmatig en ketengericht organiseren van de acute zorg. Daarbij zal de NZa een voorstel doen op welke manier en met welke (financiële) instrumenten verzekeraars binnen de beschreven publieke randvoorwaarden van spreiding en toegankelijkheid, doelmatige en ketengerichte zorg kunnen inkopen met aantoonbare voordelen voor de patiënt. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek zal ik bezien of en op welke manier dit punt kan worden opgelost.