Heemskerk en telecombedrijven akkoord over aanpak overstapproblemen internet

Internetbedrijven zorgen nog dit jaar dat mensen makkelijker kunnen overstappen naar een andere aanbieder. Daarvoor hebben zij een plan van aanpak opgesteld dat zij op woensdag 6 februari bekend hebben gemaakt. Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) heeft met de aanpak ingestemd.

Belangrijkste punten uit het plan van aanpak van de internetbedrijven zijn:

  • a) In het vierde kwartaal van 2008 zorgen de aanbieders ervoor dat in minimaal 95% van de gevallen de overstap plaatsvindt op de afgesproken dag. Daarbij is maximaal 24 uur dienstonderbreking;
  • b) Vanaf het eerste kwartaal van 2008 wordt de consument via de websites van de aanbieders helder en uniform geïnformeerd over het overstapproces;
  • c) In het tweede kwartaal van 2008 hebben alle aanbieders zich aangemeld bij de geschillencommissie Elektronische Communicatie;
  • d) In het vierde kwartaal van 2008 kan een consument gemakkelijker overstappen doordat de nieuwe aanbieder de overstap voor de klant volledig kan verzorgen. Dat geldt ook voor de meer complexe contracten waar de internetdiensten gebundeld zijn met telefonie- en tv-diensten.

Winst van de nieuwe aanpak is dat, naast het wegnemen van bestaande overstapproblemen, de nieuwe aanbieder straks dus ook kan regelen dat de oude contracten worden opgezegd. Dit neemt veel administratieve rompslomp weg en betekent dat de overstappende klant niet meer van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Heemskerk is blij dat zowel telecom- als kabelbedrijven zich volledig binden aan de afspraken. Volgens de staatssecretaris is door zelfregulering een wettelijke maatregel nu niet nodig. “Natuurlijk had ik graag gewild dat deze afspraken eerder waren afgerond. Maar ik heb liever kwaliteit en commitment dan een te optimistische deadline.”

Het plan van aanpak dat op 31 januari met Heemskerk is besproken is afkomstig van de Taskforce Overstapdrempels die de bedrijven hebben ingesteld. De bedrijven die vertegenwoordigd zijn in de taskforce zijn: BBned, KPN, Orange, Tele2, UPC, Zesko (Casema, @Home en Multikabel). De gemaakte afspraken raken ook alle andere marktpartijen. Heemskerk roept deze bedrijven ook op zich aan te sluiten bij de afspraken van de Taskforce, met name de afspraken over aansluiting bij de geschillencommissie en de berichtgeving naar de consument.

Meer informatie:
Voor journalisten: Edwin van Scherrenburg, persvoorlichter ministerie van Economische Zaken, 070-3796464 of 06-15028924, e.v.vanscherrenburg@minez.nl