Brief van de heer H.L. te Amsterdam

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DZ-CB-U-2830029

29 februari 2008

Bij brief van 28 januari 2008 (kenmerk VWS-07-1652) vraagt de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport mijn reactie op de brief van de heer L. uit Amsterdam.

Door de invoering van de Zorgverzekeringswet is (Zvw) de verzekeringspositie van de heer L. gewijzigd. Voor de inwerkintreding van de Zorgverzekeringswet had hij op grond van een pensioen uit Engeland recht op zorg in Nederland ten laste van Engeland.
Sinds 1 januari 2006 valt hij, op grond van het feit dat hij zowel een Engels als een Nederlands pensioen ontvangt, verplicht onder de Nederlandse sociale ziektekostenverzekeringen: betrokkene is verzekerd ingevolge de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en verzekeringsplichtig voor de Zvw. Ik heb herhaaldelijk met de heer L. over zijn verzekeringspositie gecorrespondeerd en bij brief van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) van 4 oktober 2007 aan betrokkene is nogmaals bevestigd dat hij onder de AWBZ en de Zvw valt. Hierover kan dus geen onduidelijkheid bestaan.
De inkomensafhankelijke premie die door de Belastingdienst is teruggestort is dan onterecht gebeurd en het CVZ heeft dan ook eind vorig jaar aan de Belastingdienst gevraagd om de zaak te onderzoeken. Voor verdere inlichtingen hierover dient betrokkene zich tot de Belastingdienst te wenden.

Wat betreft de dubbele heffing die de heer L. noemt, merk ik op dat er geen sprake is van dubbele heffing. Enerzijds is betrokkene in Nederland verzekeringsplichtig voor de Zvw en hiervoor is hij een inkomensafhankelijke bijdrage en een nominale premie verschuldigd. Anderzijds betaalt hij via de belasting die hij in Engeland betaalt nog mee aan de Engelse – fiscaal gefinancierde – gezondheidszorg.
Zoals de heer L. terecht constateert is dit het gevolg van het feit dat er binnen Europa geen coördinatie plaatsvindt tussen enerzijds belastingheffing en anderzijds premieheffing voor de sociale verzekering. Deze situatie wordt niet veroorzaakt door de invoering van de Zvw maar bestond al ten tijde van de ziekenfondsverzekering. Door Nederland is in de Administratieve Commissie voor de sociale zekerheid van de Europese Unie hiervoor aandacht gevraagd. Ook de Europese Raad van ministers heeft zich uitgesproken over de onwenselijkheid van het genoemde ontbreken van coördinatie. Een complicerende factor is dat sommige lidstaten de dekking van hun ziektekosten via een gemengd systeem financieren. Hierbij wordt naast het beginsel van financiering via premieheffing tevens gewerkt met fiscaal gefinancierd met Rijksbijdragen. Ook Nederland kent een dergelijk gemengd systeem. Daarnaast zijn er veel landen die in de fiscale sfeer tegemoetkomingen bieden voor de betaling van premie voor de ziektekostenverzekering door deze kosten fiscaal aftrekbaar te maken. De Europese Commissie heeft inmiddels een initiatief genomen om de kosten van medische zorg die wordt verleend aan migrerende werknemers tussen de lidstaten te verdelen op een wijze die meer dan thans het geval is, recht doet aan de premie die door de betrokkenen is betaald. Het hierboven bedoelde fiscale aspect zal in dit initiatief mede in aanmerking kunnen worden genomen.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink